Thursday, October 7, 2010

Hentikan Spekulasi Perpindahan Pemain


Memang lumrah isu perpindahan pemain dalam arena bolasepak antarabangsa tetapi ianya melibatkan perpindahan pemain dengan nilai jutaan ringgit berbanding Malaysia yang hanya berbicara sekitar gaji pokok asas RM2000 ke RM1500 sebulan. Fahamilah isi hati pemain terbabit, mungkin yang ada dalam benak fikiran mereka apakah benar majikan aku ingin memecat aku kalau benar baik aku merisik mana-mana kelab atau pasukan negeri yang berminat dengan khidmat aku? ini bermakna perkara yang direka-reka pihak tidak bertanggungjawab telah menjauhkan perasaan sayang pemain tadi kepada pasukannya sekarang kerana sudah mendapat jaminan bermain dengan gaji yang baru oleh pasukan baru.

Dikala semangat pemain dan penyokong Kelantan sedang membara ini, amatlah tidak elok sekiranya penyokong Kelantan sendiri bersenkongkol menjatuhkan moral pemain-pemain. Sudah tiba masanya kita membuang perasaan membezakan kudrat 'orang luar' dan orang Kelantan, apa yang penting kerjasama baik antara pemain untuk membawa kegemilangan pada Kelantan.

Malah penyokong Kelantan juga perlu sedar Peter Butler melarikan diri secara kurang ajar dari pasukan Kelantan, oleh itu kenapa masih timbul isu mengambilnya kembali. Yakinlah kejayaan yang dibawa oleh B. Sathianathan ini sudah cukup luar biasa untuk seluruh penyokong Kelantan.

Ingatlah jatuh bangun sesebuah pasukan bolasepak adalah bergantung pada kepintaran seseorang dalam menilai isu yang relevan atau tidak releven dibicarakan. Tidak salah memberi komen atau membuat spekulasi tetapi biarlah ianya berfakta dan bertanggungjawab, bukannya menggunakan nama samaran menghebohkan spekulasi entah benar, entah tidak ini.

Biarkan pemain-pemain memberi fokus sepenuhnya pada saingan Piala Malaysia yang masih jauh ini daripada memikirkan spekulasi merugikan ini.

No comments:

Post a Comment