Tuesday, January 10, 2012

Saya berasa kecewa - Hamidin


"SAYA berasa kecewa dengan kenyataan Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Datuk Che Mat Jusoh yang disiarkan beberapa media tempatan semalam (kelmarin)."

Demikian respons Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd. Amin ketika mengulas kontroversi baharu yang melanda PBSNT.

Kekeliruan tersebut tercetus ekoran surat pekeliling yang dikeluarkan oleh FAM bertarikh 23 Disember lalu.

"Saya kecewa kerana beliau (Che Mat) menuduh saya sebagai 'celupar' dalam kenyataan saya berhubung surat pekeliling itu.

"Mungkin ini sekadar salah faham atau penilaian yang diterima oleh pihak PBSNT berlainan. Saya selalu ingatkan kepada seluruh pasukan negeri dan kelab bahawa sebarang kekeliruan, sila rujuk kepada FAM.

"Tetapi surat pekeliling edaran 23 Disember lalu, seluruh kandungan surat itu adalah jelas dan saya ingin menjelaskan bahawa saya tidak pernah membuat apa- apa tuduhan kepada PBSNT tetapi di sini saya ingin tegaskan maksud (surat pekeliling) itu kekal dan tiada mengatakan pasukan Terengganu (tarikh pemain import beraksi di Liga Malaysia) dilanjutkan," katanya kepada pemberita di Padang SUK semalam.

Terdahulu, dalam surat pekeliling berkenaan, FAM menyatakan syarat-syarat pemain asing untuk pasukan Kelantan dan Terengganu yang akan bermain dalam Liga Malaysia (Liga-M) 2012 dengan skuad Penyu diberi tempoh pendaftaran sehingga 9 Januari (semalam).

Dua pemain import Terengganu, Francis Forkey Doe dan Erison Da Silva Santos Carniet disahkan akan menyarung jersi Penyu bagi saingan Liga-M dan juga kejohanan Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC).

Namun Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad dalam reaksi segeranya kepada Kosmo! pada 6 Januari lalu memberitahu, kedua-dua pemain itu boleh beraksi pada kejohanan AFC dan bukannya Liga-M.

Ini kerana menurutnya, hasil semakan FAM sebelum ini mendapati kedua-dua pemain itu tidak menepati syarat yang ditetapkan oleh FAM sebelum ini.

Azzuddin menambah, Terengganu dan mana-mana pasukan yang gagal membuat pendaftaran pemain import pada 8 Disember lalu boleh kembali berbuat demikian sebaik pendaftaran dibuka semula April depan.

Meskipun Azzuddin sudah memperjelaskan kekeliruan berhubung tarikh pemain import, Che Mat sekali lagi tampil menjelaskan pendiriannya bagi membersihkan maruah persatuan negeri itu yang dianggap masih belum cukup memulihkan penderitaan PBSNT.

Justeru, Che Mat mahu Hamidin juga selaku Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT) FAM, sendiri membuat permohonan maaf kepada PBSNT atas kekeliruan yang timbul daripada surat pekeliling itu.

Namun, Hamidin meluahkan keyakinan, dalam masa sama turut meluahkan rasa kesalnya kerana Che Mat selaku bekas Naib Presiden FAM dan JKPT seharusnya lebih peka dengan perkara ini.

Hamidin menambah, Setiausaha Agung PBSNT, Abdullah Salleh merangkap Ahli Jawatankuasa (AJK) JKPT boleh menjelaskan perkara itu kepada Che Mat.

"Abdullah Salleh bersama lain-lain AJK telah bermesyuarat empat kali sepanjang November dan Disember tahun lalu.

"Di dalam mesyuarat itu, kami tidak pernah mencadang atau membangkitkan untuk melanjutkan tarikh pemain import untuk Terengganu kerana keputusan jawatankuasa telah dilampirkan di dalam surat ini (pekeliling 23 Disember).

"Semua 22 pemain ini adalah kekal beraksi sehingga 2 April yang mana tarikh kedua jendela perpindahan pemain import dan tempatan dibuka.

"Jadi, sekiranya PSBNT kurang jelas, mereka boleh bertanya sendiri kepada Abdullah atau merujuk perkara ini kepada FAM."

Hamidin turut menjelaskan, penambahan dua pemain import Terengganu yang akan beraksi pada AFC itu sahaja dipersetujui oleh Persatuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) dengan kelulusan FAM.

Ditanya mengenai Che Mat menuntut permohonan maaf tersebut, Hamidin memberitahu, beliau menghormati Che Mat dan tiada perselisihan faham berlaku.

No comments:

Post a Comment