Sunday, December 6, 2009

Sengat Jengking bisa

JOHOR melangkah bergaya ke pusi- ngan separuh akhir Kejohanan Bola Sepak Puncak Piala Emas Raja- Raja selepas mencatat kemenangan besar 6-3 ke atas Kuala Lumpur di Stadium Jalan Raja Muda petang semalam.

Menyedari kekalahan 1-3 pada aksi suku akhir pertama di Larkin Isnin lalu yang perlu segera ditebus, Kuala Lumpur yang diperkuatkan oleh beberapa pemain Liga Perdana, bangkit merapat defisit melalui gol pendahuluan pemain KL Plus, Nor Adli Fadli pada minit ke-40.

Tersentak dengan gol awal itu Johor segera bangkit untuk menyamakan kedudukan melalui Abdul Halim Rosli selang enam minit kemudian.

Kesungguhan Kuala Lumpur untuk segera mengejar keputusan agregat terserlah melalui pergerakan pantas ke kubu Johor, akhirnya pada kecederaan separuh masa pertama, Mohd. Saiful Nizam Mohamad merembat kencang menewaskan penjaga gol Johor, Norazlan Rozali untuk mendahului 2-1.

Rentak permainan kedua-dua pasukan semakin pantas pada separuh masa kedua yang menyaksikan Johor memerlukan tiga minit selepas sepak mula untuk menyamakan kedudukan melalui sepakan penalti, Mohd. Shaufiq Kosaini.

Pada minit ke-59 pintu gol Kuala Lumpur terus bocor, kali ini melalui jaringan Mohd. Zaini Kamar.

Keadaan kelam-kabut di benteng pertahanan Kuala Lumpur terus digunakan oleh Johor untuk menghasilkan gol keempat melalui Mohd. Shaufiq Kosaini yang juga jaringan peribadi keduanya.

Ketinggalan 2-4 belum berjaya mematahkan semangat pemain-pemain Kuala Lumpur. Faizel Abdul Hamid bertindak untuk jaringan ketiga pasukannya pada minit ke-76.

Menyedari kelebihan semakin memihak kepada Johor, barisan bimbi- ngan Ederes Selamat itu tetap memperagakan corak permainan menyerang, hasilnya gol kelima disumbangkan oleh Mohd. Fitri Amir Ramli pada minit ke-81.

Sisa-sisa perjuangan Kuala Lumpur akhirnya berakhir melalui gol keenam Johor hasil jaringan Mohd. Zaini Kamar minit ke-91 sebelum pengadil perlawanan, Mohd. Nazeri Mohd. Said meniup wisel penamat.

Dengan kemenangan itu, Johor mara dengan agregat 9-4.

Menanti Johor pada separuh akhir pertama di Kangar, 12 Disember ini ialah pasukan Perlis yang mengalah- kan ATM 3-1 di Stadium Mindef.

Pada perlawanan suku akhir yang lain Singapura menang 6-5 ke atas PDRM pada masa tambahan.

No comments:

Post a Comment