Monday, November 30, 2009

Aksi suku akhir bermula hari ini

CABARAN Puncak Piala Emas Raja-Raja kini sampai ke peringkat suku akhir.

Empat perlawanan berlangsung hari ini dengan tumpuan terarah kepada juara bertahan Kelantan menerima kunjungan Kedah di Kota Bharu.

Kelantan menamatkan cabaran peringkat kelayakan kumpulan D bagi Zon Timur dengan bergaya setelah muncul juara kumpulan.

Dengan tunggak serangan diketuai bekas pemain kebangsaan Azlan Ismail, Kelantan memulakan cabaran dengan kemenangan 2-1 keatas ATM, seri 1-1 bertemu Pahang seterusnya menang 2-1 keatas Terengganu.

Bagi pasukan Kedah yang muncul naib johan kumpulan C Zon Utara, matlamat merangkul Piala Emas Raja-Raja mahu dilaksanakan setelah menempuh musim suram dalam kancah Liga Super musim ini, malah kejayaan itu penting sebagai penawar kepada penyokong setia Hijau Kuning.

Pada peringkat kelayakan lalu, Kedah memulakan saingan dengan kemenangan 2-0 keatas Perak, seri 1-1 bertemu Perlis dan tewas 0-1 kepada Pulau Pinang untuk berkongsi empat mata dengan Pulau Pinang, namun kelebihan jaringan membawa Kedah ke suku akhir.

Satu lagi perlawanan yang dijangka sengit adalah pertemuan PDRM menentang Singapura di Padang Pulapol, Jalan Semarak, Kuala Lumpur pada pukul 4.30 petang ini.

PDRM yang muncul juara kumpulan A menamatkan aksi diperingkat kelayakan dengan satu kemenangan dan dua seri.

Pasukan Kuala Lumpur muncul naib juara yang turut disertai Selangor dan MASUM.

Singapura yang beraksi dalam kumpulan B Zon Selatan menamatkan cabaran mereka selaku naib juara di belakang Johor manakala Negeri Sembilan ditempat ketiga.

Peringkat suku akhir kedua dijadualkan pada 5 Disember depan diikuti separuh akhir, juga secara timbal balik pada 12 dan 19 Disember.

Perlawanan akhir dijadualkan pada 26 Disember 2009.

No comments:

Post a Comment