Wednesday, December 22, 2010

Untuk renungan kita bersama

Tanpa sedar, menitik air mata baca surat ni..Ambo copy and paste from satu website..baca, laa..

Surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati...selain mampu mengingatkan jasa ibu kita di Malaysia , ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..

Juga sesuai dihadiahkan kpd anak2(bg yg sudah memiliki cahaya mata) supaya anak2 kita sentiasa lembut hatinya kesan daripada mmbaca surat ini ,insyaAllah. .
Terima kasih saudara umarzahrawi kerana menghantar surat ini kepada iLuvislam.com

Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...

Mak.....
Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.......
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu......
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
kengkadang siaran indonesia ..
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi......
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran... ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ..
ampon kan kiter.....
Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak......
Kiter masih ingat lagi....
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak.....?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni...
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak....!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib....
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak.....
nak cakap dengan mak.....
anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk univesiti....
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... s
ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Thursday, December 16, 2010

Teka - Teki Terjawab

Teka-teki senarai pemain yang akan menggalas tugas skuad Kelantan 2011 sudah terjawab.

Tiada nama besar yang akan mewakili Kelantan kecuali beberapa pemain tonggak musim lepas dengan tambahan lapan pemain yang baru ditandatangani.

Cuma berlaku sedikit kejutan disaat akhir setelah KAFA selaku badan induk yang bertanggungjawab mentadbir sukan bola sepak negeri Kelantan mengumumkan telah berjaya menandatangani anak kepada pemilik kelab Cardiff City, Nicholas Chan.

Senarai penuh pemain telah diumumkan sendiri Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan, Tan Sri Annuar Musa di Kelantan Trade Centre, petang tadi.

Menurut Presiden KAFA, Sang Kijang dipenuhi dengan bakat muda dan pihak pengurusan akan cuba menggilap mereka agar menjadi pemain terhebat pada masa depan.

KAFA juga dilaporkan akan membangunkan akademi bola sepak terbaik selaras dengan hasrat untuk terus mengetengahkan pemain muda ke peringkat lebih tinggi.

Dalam pada itu, dikhabarkan juga KAFA mendapat peruntukan hampir RM1 Juta dari pemilik kelab Cardiff City, Datuk Chan Tien Ghee untuk membangunkan akademi bola sepak sendiri.


Senarai Pemain TRW 2011 (SAH)


Penjaga Gol:

Khairul Fahmi Che Mat
Mohd Shahrizan Ismail
Judtanna Eh Put

Pertahanan:

S.Subramaniam
Farisham Ismail
Rizal Fahmi Rosid
Daudsu Jamaludin
Zairul Fitree Ishak
Zamri Ramli
Mohamad Abdul Aziz Ismail (Baru)
Wan Rohaimi Wan Ismail (Baru)
Nicholas Chan (Baru)

Tengah:

Mohd Badri Radzi
Shakir Shaari
Khairan Eroza Razali
Wan Zaman Mustapha
Zulyusri Che Harun
S. Chanturu
Solehin Kanasian Abdullah (Baru)
Nurul Azwan Roya (Baru)
Danial Fadly Abdullah (Baru)
Khairan Ezuan Razali (Baru)

Serangan:

Norshahrul Idlan Talaha
Ramzul Zahini Adnan
Nidzad Ayub
Khalid Jamlus (Kontrak Enam Bulan) (Baru)

Pemain Piala Presiden (Latihan dengan skuad Liga Super)

Mohd Aris Zaidi
Mohd Izuan Salahudin
Shafiq Haikal
Faiz Suhaimi
Nik Shahrul Azim

TRANSFER OUT :
1.Syed Adney LOAN to SABAH
2.Hairudin Omar OUT to Negeri Sembilan
3.Akmal Rizal OUT to Perak
4.Indra Putra Mahyudin OUT to T-Team
5.Azizi Mat Rose OUT to T-Team
6.Norfarhan Muhammad OUT to T-Team

Tuesday, December 14, 2010

Penjelasan_TSAM_part2

Penjelasan_TSAM_ part1.flv

Hanya 22 pemain:Annuar

“Hanya: 22 pemain”. Begitulah gambaran awal Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) dalam menyenaraikan barisan terkuat skuad Kelantan bagi menghadapi saingan Liga Malaysia bermula pertengahan bulan depan.

Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JPKT) Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dalam ketetapan peraturan pertandingannya hanya membenarkan 25 pemain sahaja didaftarkan untuk sesebuah pasukan pada satu-satu masa.

Namun skuad The Red Warriors berdepan kesuntukan masa memenuhi kuota tersebut ekoran episod tarik tali antara tiga tonggak utama dengan Kafa kian menampakkan jalan sukar.

Presiden Kafa, Tan Sri Annuar Musa membayangkan persiapan Kelantan bakal berskala sederhana sekiranya hanya mampu mendaftarkan 22 daripada kuota 25 pemain.

“Pada ketika tarikh tutup pendaftaran pemain hanya tinggal dua hari lagi (15 Disember), kita mungkin hanya mampu mendaftar seramai 22 pemain Kelantan untuk musim depan.

Akibat tindakan tiga pemain utama yang meninggalkan pasukan tanpa sebarang notis rasmi, jelas kita tiada pilihan mencari pengganti mereka pada saat akhir,” katanya menerusi khidmat sistem pesanan ringkas (SMS) semalam.

Sehubungan itu katanya, pasukan menerima kesan cukup besar, segala perancangan terjejas malahan pihak penaja Kafa juga turut terkena tempiasnya.

“Kafa kini menimbang mengambil tindakan tuntutan ganti rugi ekoran kes ini. Kita akan merujuk kepada pihak peguam,” katanya.

Tiga bekas pemain Kelantan musim lalu iaitu Ketua Pasukan, Indra Putra Mahayuddin, Mohd Norfarhan Muhammad dan Azizi Matt Rose dikhabar bakal menyarung jersi pasukan T-Team (Terengganu) untuk saingan Liga Malaysia musim depan.

Sunday, December 12, 2010

Kelantan Juara


Kelantan muncul juara edisi ke-70, Puncak Piala Emas Raja-Raja 2010 selepas menundukkan Kedah 4-3 dalam penentuan sepakan penalti di Stadium Sultan Muhamad Ke-IV, Kota Bharu, malam tadi.

Perlawanan masa sebenar menyaksikan Kelantan dan Kedah buntu untuk menjaringkan gol seterusnya mengheret perlawanan ke waktu tambahan.

Kelantan selaku tuan rumah turun dengan misi merampas kejuaraan ke-13 melakukan banyak serangan selain menguasai babak perlawanan tetapi ketumpulan jentera penyudah menghampakan hampir 12 000 penyokong setia merah putih.

Kedah yang dilihat lebih banyak bertahan turut kecewa setelah peluang yang diperolehi mereka gagal mencipta jaringan yang dinanti-nantikan.

Serangan Sang Kijang yang diketuai Ramzul Zahini Adenan dan Aris Zaidi kerap kali mengancam kubu Kedah kawalan Al-Hafiz Hamzah namun percubaan demi percubaan yang diledak gagal menepati sasaran.

Babak pertama berkesudahan dengan kedua-dua pasukan terikat 0-0.

Bersambung babak kedua, Kedah bagaikan mendapat tonik dari ketua jurulatih mereka, Mohd Ramlee apabila melancarkan serangan bertali arus ke gawang Kelantan.

Ketangkasan Mohd Shahrizan Ismail berjaya menyelamatkan tiga percubaan bahaya Kedah termasuk situasi satu lawan satu dengan penyerang lawan pada pertengahan babak kedua.

Shahrizan terus menjadi pemusnah setelah gerakan melalui Firuz Hashim, Ahmad Fauzi Shaari dan Wan Mohd Asraf berjaya di selamatkan.

Kelantan yang tertekan dengan asakan lawan melakukan pertukaran mengeluarkan Aras Abdullah dan Tuan Mohd Norhafizie mengantikan mereka berdua dengan Ahmad Ezrie Shafizie serta Shafiq Haikal.

Kemasukan dua pemain ini tidak membawa sebarang perubahan sebelum Shukri Nor membunyikan wisel penamat untuk perlawanan diheret ke masa tambahan.

Tiga puluh minit masa tambahan turut menyaksikan kedua-dua pasukan gagal mencari gol pendahuluan memaksa perlawanan diteruskan dengan sepakan penalti.

Penentuan sepakan penalti memperlihatkan pengalaman Mohd Shahrizan apabila penjaga gol Liga Super Kelantan tersebut menepis dua sepakan penalti Kedah untuk membawa Kelantan muncul juara Piala Emas Raja-Raja buat kali ke-13 sepanjang 70 tahun piala dipertandingkan.

Tiga kad kuning dilayangkan pengadil perlawanan dengan Kedah mendapat dua kad dan Kelantan dilayangkan satu kad kuning.

Rosairil Asrul dinobatkan pemain terbaik perlawanan akhir.

Selaku juara, Kelantan membawa pulang Piala Emas Raja-Raja, wang tunai RM30 000 dan medal manakala Kedah mendapat habuan RM15 000 dan medal selaku naib juara.

Sunday, December 5, 2010

Annuar bidas kenyataan Akmal Rizal



PERSATUAN Bola Sepak Kelantan (KAFA) akan mengambil tindakan tegas terhadap bekas pemain, Akmal Rizal Rakhli kerana mengeluarkan kenyataan yang memburukkan persatuan itu, lapor YATIMIN ABDULLAH.

Presidennya, Tan Sri Annuar Musa berkata, kenyataan yang dikeluarkan oleh bekas pemain kebangsaan itu tidak tepat sama sekali kerana pihaknya masih belum membayar sebarang bonus kepada mana-mana pemain yang menjulang Piala Malaysia baru-baru ini.

Beliau berkata, KAFA sedang menunggu sumbangan daripada semua pihak termasuk Kerajaan Pas Kelantan sebelum bayaran bonus dibuat sepenuhnya kepada para pemain.

"Jumlah bayaran kepada para pemain juga masih belum diputuskan lagi. Apa yang telah dibayar ialah bayaran sebagai ganti kepada yuran menandatangani perjanjian bagi mereka yang menyambung kontrak dan tambahan gaji kepada semua pemain yang kekal berkhidmat dengan KAFA.

"Saya percaya mereka yang pindah juga dapat benda sama dengan pasukan baru mereka, apakah KAFA kena samakan pemain yang setia dengan pasukan pemain yang lompat mencari wang lebih semata-mata," katanya kepada melalui pesanan khidmat ringkas (SMS) semalam.

Beliau mengulas kenyataan Akmal yang mendakwa KAFA tidak berpegang kepada janji dan tidak adil dalam isu pembahagian bonus kemenangan Piala Malaysia musim lalu.

Bagaimanapun Annuar tidak menjelaskan bentuk tindakan yang bakal diambil terhadap Akmal Rizal.

Kosmo! semalam Akmal Rizal membidas KAFA yang didakwa tidak berpegang kepada janji dalam isu pembahagian bonus kemenangan Piala Malaysia musim lalu.

Akmal mendakwa dia bersama lima lagi pemain tidak diberikan bonus kerana mengambil keputusan untuk meninggalkan pasukan Kelantan sebaik sahaja musim Liga Malaysia 2010 berakhir.

Sementara itu, bekas peledak berbisa Kelantan, Hairuddin Omar mengambil sikap berdiam diri dan enggan mengulas kenyataan yang dikeluarkan Akmal Rizal.

Hairuddin menyerahkan isu itu kepada pucuk pimpinan tertinggi Kafa untuk menyelesaikanya.

"Saya lebih suka mengambil sikap berdiam diri dan tidak memberikan sebarang komen dalam isu ini, sebaliknya menyerahkan perkara tersebut kepada ketua jurulatih B. Sathianathan untuk menyelesaikanya.

"Lagipun ketua jurulatih sudah pun berjanji membantu menyelesaikan masalah ini sebaik sahaja Tan Sri Annuar pulang dari bercuti," katanya.

Indra Putra mungkin akan sertai T-Team musim depan

TIGA pemain Kelantan, Indra Putra Mahayudin, Azizi Matt Rose dan Mohd. Norfarhan Muhammad dilaporkan berminat untuk menyertai T-Team dalam kempen Liga Malaysia (Liga-M) musim depan.

Pengurus pasukan T-Team, Rozi Mamat berkata, mereka sedang berusaha untuk mendapatkan surat pelepasan daripada Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) sebelum mendapatkan pemain tersebut.

Katanya, T-Team juga meminta pemain-pemain berkenaan menyelesaikan perkara-perkara yang bersangkutan jika ada dengan bekas pasukan mereka.

"Kita berbesar hati dan mengalu-alukan kedatangan mereka," katanya di Kuala Terengganu semalam.

Sebelum ini dilaporkan sesi latihan skuad Kelantan yang bermula penghujung bulan lalu tidak melihat kelibat kehadiran tiga tonggak berkenaan.

Ketua Jurulatih Kelantan, B. Sathianathan berkata, beliau belum dimaklumkan apa-apa berita mengenai ketiadaan tiga pemain tersebut.

Manakala Rozi berkata, perhatian T-Team bukan tertumpu kepada tiga pemain itu sahaja tetapi juga terarah kepada pemain negeri lain bagi memperkuatkan pasukan itu tahun depan.

Antara pemain lain yang dijangka menandatangani kontrak dengan T-Team ialah Amzar Junaidi (Perlis), Mohd. Saufi Saidi (Perak), Tengku Hasbullah Awang (Terengganu), Badrul Hisani (KL Plus) dan Khairul Izwan (Felda United).

Beliau berkata, semua pemain yang bakal mewarnai pasukan T-Team sudah berada di Terengganu kecuali Indra Putra, Azizi dan Nor Farhan.

Pasukan T-Team tahun depan akan dilatih oleh Yunus Alif, katanya. - Bernama

Friday, December 3, 2010

Mampukah Khalid Jamlus?


Liga Malaysia 2011 masih dalam musim perpindahan pemain tetapi kejutan demi kejutan telah berlaku dalam kem Kelantan ketika ini.

Bermula dengan isu KWSP, penghijrahan pemain utama keluar dari pasukan, isu penyokong dan kini, kejutan terus dilakukan Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) apabila menandatangani kembali penyerang yang digugurkan musim lalu, Khalid Jamlus.

Bekas pemenang kasut emas beberapa tahun dahulu telah menabur bakti selama semusim bersama Kelantan dan membantu Red Warriors menamatkan saingan dalam dua perlawanan akhir selain membantu Kelantan mencatatkan kejayaan membanggakan dalam Liga Super 2009.

Namun, bermula musim 2010, Khalid digugurkan dari skuad setelah Sang Kijang menerima kehadiran penyerang bintang dari luar negeri.

Walau membuat rayuan dengan KAFA untuk kekal, Khalid terus disisihkan menyebabkan dia terpaksa berkelana mencari pasukan lain.

Ketika diumumkan selaku pemain Angkatan Tentera Malaysia, ramai peminat lega tetapi entah dimana silapnya, Khalid sekali lagi dikenakan tindakan disiplin sebelum ditamatkan kontrak tanpa bermain walau sekali.

Nama Khalid terus meniti di bibir peminat bola sepak apabila khidmatnya terpaksa ditangguhkan oleh pengurusan T-Team setelah peraturan FAM telah menetapkan bahawa seseorang pemain yang telah menandatangani kontrak dengan pasukan yang layak ke Piala Malaysia tidak boleh bermain dengan pasukan lain.

Dan kini, pemain yang dilabel antara pembunuh berbisa didepan pintu gol bakal menjadi penyerang utama Sang Kijang.

Persoalan yang membenak di minda penyokong setia Red Warriors ialah mampukah pemain ini memberi impak kepada kekuatan keseluruhan Kelantan pada saingan liga Malaysia yang akan bermula tidak lama lagi.

Walaupun namanya tersenarai antara penyerang terhebat sepanjang zaman di Malaysia, mampukah dia tampil menyengat dan mengembalikan kehebatan seperti dulu.

Peluang enam bulan diberikan pengurusan Kelantan kepada Khalid untuk menunjukkan keupayaan sebenar dan penyokong juga menantikan sama ada dia dapat mengembalikan semula karier bola sepak dengan menyertai Red Warriors kali ini.

Wednesday, December 1, 2010

Suara-suara sumbang sudah kedengaran!!!

Setelah tersebar berita bahawa Kelantan mengambil semula Khalid Jamlus,Wan Rohaimi dan Danial Fadli sudah kedengaran suara-suara sumbang yang mempertikaikan keputusan drastik dari KAFA ini setelah kehilangan pemain-pemain yang dikatakan berbintang-bintang.

Malangnya pihak yang menuduh dan membuat andaian kebudak-budakan tidak menyelidiki fakta terlebih dahulu sebelum membuat andaian.

Cuba kita renung kembali ketika KAFA mula mengambil pemain yang sudah dikatakan sudah 'tamat tempoh' tetapi selepas digilap oleh KAFA mereka boleh menjadi bintang semula dengan penarafan yang diberikan oleh peminat-peminat setia Kelantan.

Tan Sri Annuar Musa begitu kecewa dengan sikap pemain-pemain yang tidak mengenang jasa dan hanya memikirkan wang ringgit semata-mata tanpa menghiraukan keluh kesah dari penyokong-penyokong setia yang selama ini menyanjung mereka.

Oleh itu kepada suara-suara sumbang yang cuma mempertikaikan keputusan yang dibuat oleh KAFA perlu memandang kembali sejarah yang telah dicipta oleh KAFA serta kejayaan demi kejayaan yang telah digapai.

Maklumat Pemain Baru Kelantan

Wirat Nom a.k.a Danial Fadly Abdullah


- Merupakan anak jati Perlis tetapi mencipta nama dengan Perak.
- Membantu Seladang mencipta kejuaraan dalam Liga Malaysia
- Beraksi di bahagian tengah menyerang.
- Disifatkan antara pemain berpengalaman dalam arena bola sepak Malaysia.
- Menyarung jersi Kedah (2004), Perak (2005-2008), Perlis (2009) dan Angkatan Tentera Malaysia (2010).
- Pernah beraksi dalam Piala AFC 2008 ketika bersama Perak dan membantu Seladang layak ke suku akhir.

Wan Rohaimi Wan Ismail

- Berasal dari Kelantan
- Beraksi selama dua musim dengan Sang Kijang ( Jersi No 7, 1997/98)
- Berkelana keluar negeri dengan menyertai Pahang (1999/2000), Terengganu (2001/2002), Pulau Pinang (2003), Selangor Public Bank (2004/2005), Selangor (2006/2007) dan Johor FC (2007-2010).
- Posisi asal ketika memulakan karier ialah bermain di posisi sayap kanan namun terpaksa membuat pertukaran posisi kepada bahagian pertahanan selepas dipilih mewakili skuad negara.
- Pernah menyarung jersi kebangsaan dan mendapat 16 cap (1999,2000,2004,2005).

Perpindahan Yang Berbaloi-baloi


"Awe memang terbaik, masa Awe bermain untuk Johor FC, Awe penjaring terbanyak Johor FC dan menaikkan nama Johor FC sehingga tersenarai antara 4 pasukan teratas TM Liga Super 2010 dan layak ke separuh akhir TM Piala Malaysia, Awe bermain cemerlang setiap perlawanan.

Kami anak Johor berterima kasih dan bangga dengan jasa Awe mengembalikan kegemilangan bolasepak Johor yang sudah lama pudar". Inilah luahan peminat Johor FC Mohd Azmi Tumin,27 tahun, wartawan sukan bebas berasal dari Air Itam, Batu Pahat yang ditemuramah mengenai kejayaan Johor FC dan pencapaian Mohd Nurul Azwan Roya yang lebih dikenali dengan gelaran Awe bagi peminat Johor FC.

Bagi Mohd Azmi, perpindahan NuruL Azwan Roya ke Kelantan sesuatu yang amat berbaloi-baloi dan akan menambah peledak Kelantan di depan gawang. Kami peminat setia Johor FC akur dengan keputusan Awe berpindah ke tanah kelahirannya dan kembali pada pasukan yang dilihat paling berjaya dalam sejarah bolasepak Malaysia.

Kelantan akan lebih menyerlah dengan gadingan mantap Norshahrul Idlan Talaha, Ramzul Zahini dan Awe jelas Azmi yang turut sependapat dengan peminat Kelantan yang lain, kejayaan Kelantan bukan bergantung pada pemain yang berhijrah sahaja malah seluruh pemain yang dilatih B. Sathianathan mampu melakukan tugas mereka dengan berkesan, sebagai contoh semasa ketiadaan Azizi Mat Rose dan S. Subramaniam semasa final Piala Malaysia lalu, ramai menjangkakan pasukan Kelantan mudah dibolosi.

Namun selepas 90 minit berlalu jangkaan mereka semua ternyata meleset barisan pertahanan yang dibarisi Farisham Ismail, Rizal Fahmi Rosid, Daudsu Jamaludin, Zairul Fitree Ishak yang kesemuanya anak kelahiran Kelantan dan masih kekal bersama Kelantan telah berjaya mempertahankan kawasan gawang Kelantan dengan baik dan nama-nama mereka tersenarai dalam sejarah kegemilangan bolasepak Kelantan merangkul piala Malaysia.

Kenapa peminat Kelantan perlu gusar dan gelisah dengan perpindahan beberapa pemain yang boleh diganti dengan lebih ramai pemain berbakat dari Kelantan atau luar Kelantan, malah KAFA ada kemampuan, ada segalanya? tegas Mohd Azmi yang jelas mengikuti rapat perkembangan bolasepak Kelantan kerana bakal tunangnya juga wanita kelahiran Kelantan.

Oleh itu tidak hairanlah sekiranya terbaca di Facebook Tan Sri Annuar Musa menjelaskan "Saya akan beri keutamaan pada anak Kelantan yang bermain di luar untuk berbakti pada negeri sendiri.yang tidak tamak dan berdisiplin...Mat Aziz,Nurul Azwan Roya,Wan Rohaimin boleh saya gilap jadi pemain lebih baik." Adakah ini sentimen semangat kenegerian Kelantan? bagi pendapat Mohd Azmi, Tidak! kerana bagi pemerhatian Azmi pada pengurusan Tan Sri Annuar, Tan Sri Annuar Musa akan melakukan pelaburan yang bijak, berhemah, berbaloi dan menguntungkan.

Beliau pandai menilai para pemain, lebih 90% pemain yang dipilih dan diturunkan bagi setiap perlawanan Kelantan dipilih sendiri oleh beliau dengan bantuan B. Sathianathan. Lihatlah semasa tarikh akhir pendaftaran pemain 2010 oleh FAM, Hairuddin Omar antara pemain yang terakhir dipilih oleh beliau setelah pasukan lain sepi dari membeli Hairuddin dan Hairuddin segera diterbangkan ke Bangkok bersama pemain The Red Warriors yang lain bagi sessi latihan dan perlawanan persahabatan di Bangkok.

Berkenaan luahan kedua Tan Sri Annuar Musa "Pemain yang hari ini mula Ada Nama telah lupa bhwa dulu mereka nobody...Kafa ambll mereka waktu mereka kena drop,waktu mereka tak dibyr gaji,team mereka bubar,Ada yg terpaksa merantau,gaji murah,,,Kafa Dan Penyokong beri mereka gaji Dan bonus,beri latihan yg baik,beri pendedahan dlm Dan luar neg,beri publicity Dan beri teamwork yg terbaik....akhirnya mereka lupa Siapa yg jadikan mereka bintang" mungkin luahan kedua Tan Sri Annuar Musa tujukan pada pemain-pemain yang dipilih saat-saat akhir dan hampir luput zaman kegemilangan mereka.

Senarai pemain baru terkini Kelantan yang akan disahkan K Soley, Mohd Abdul Aziz, Mohd Nurul Azwan Roya, Khalid Jamlus, Danial Fadly (Perak ) dan Wan Rohaimi (Johor FC). Campuran pemain muda berbakat dan pemain senior berpengalaman.

Penelitian pada perlawanan Kelantan terkini, ternyata ramai yang kecewa dan meramalkan Kelantan akan dibelasah Selangor pada suku akhir kedua Piala Malaysia di Kota Bharu selepas kehilangan Norshahrul yang dilayan kad merah pada saingan suku akhir pertama. Sekali lagi tanggapan mereka meleset kerana barisan yang ada menggantikan Norshahrul yang dipimpin Mohd Badhri Radzi, Akmal Rizal dan Norfarhan mampu menjaringkan 3 gol kemenangan Kelantan dengan memberikan Selangor bekalan telur untuk dibawa pulang ke Shah Alam.

Mungkin apabila membaca nama penjaring gol, peminat The Red Warriors akan mengatakan 2 pemain ini telah meninggalkan Kelantan. Yakinlah sekiranya peminat The Red Warriors pernah melihat permainan pemain baru Kelantan Mohd Nurul Azwan Roya, K Soley dan Mohd Abd Aziz, aksi dan gaya permainan mereka jauh lebih bertenaga dan mampu menggantikan posisi yang ditinggalkan 2 pemain tadi.

Mohd Aziz antara pemain yang membantu KL Plus menyamakan kedudukan 3 sama ketika perlawanan Kelantan bertemu KL Plus. Lihat video aksi Mohd Aziz yang melorong bola kepada Rusydee Shamsudin untuk gol kedua KL Plus. Tugasan ini biasanya diambil oleh Norfarhan bagi pasukan Kelantan.(link)

Perpindahan beberapa pemain sebenarnya tidak perlu dirisaukan peminat The Red Warriors kerana pemain-pemain ini sering meluahkan dan mengugut pengurusan KAFA untuk berpindah sejak awal musim TM Liga Super 2010 kerana dikritik presiden KAFA, jurulatih semasa persembahan buruk diawal musim dan peminat The Red Warriors juga telah merancakkan isu Kelantan untuk Kelantan, Kapten biarlah orang Kelantan dan sebagainya turut mengundang masalah dalaman para pemain.

Dari rentetan ugutan ini, pengurusan KAFA dan Tan Sri Annuar Musa akan mampu mengurangkan perbelanjaan KAFA kepada pemain yang lebih setia dan bermain baik.

Hasrat Mohd Azmi yang berkongsi artikel ini adalah kerana Azmi turut kecewa bukan dengan isu perpindahan ini tetapi kecewa dengan sikap peminat The Red Warriors yang tidak yakin dengan kemampuan Tan Sri Annuar memilih pemain dan pasukan yang ada sekarang. Sehingga sanggup memaki hamun pemain yang ingin dan telah berpindah.

Yakin barisan yang ada adalah barisan yang akan lebih digeruni lawan. Kurangnya pemain ternama tahun 2011 akan memudahkan Kelantan mengisi dengan pemain import luar negara untuk musim 2012 nanti.

Barulah gaji puluhan ribu sebulan dianggap berbaloi-baloi dengan keupayaan sebenar pemain import. Tahniah Kelantan Juara Piala Malaysia 2010, Bakal juara Piala Sumbangsih yang sering tidak memihak pada tuan rumah. Gomo tetap gomo wahai peminat The Red Warriors sapo sajo barise pemain kelate.

Monday, November 22, 2010

Info Baru The Red Warriors.

Dikhabarkan Azizi Mat Rose mendapat tawaran dari naib juara Piala Malaysia, Negeri Sembilan.
Azizi masih lagi belum menandatangani kontrak bersama Kelantan dan berdasarkan khabar beberapa hari lalu pemain ini memilih untuk kekal. Namun, mungkin Azizi akan keluar dari kem Kelantan menyertai Hairudin Omar yang sudah mengesahkan akan berhijrah menyertai Sang Rusa.

Penjaga gol yang sering dikritik, Syed Adney sudah disahkan akan keluar dari pasukan Kelantan untuk menyertai Sabah dalam saingan Liga Super 2011.

Tiga pemain baru, K Soley, Abdul Aziz Ismail dan Nurul Azwan Roya sudah menandatangani kontrak bersama Kelantan.

Senarai pemain pasukan Kelantan 2011 kemungkinan besar akan diumumkan KAFA pada hari ini (21/11/2010).

Wednesday, November 17, 2010

Sathia Kekal Bersama Kelantan


KOTA BHARU – Teka-teki mengenai siapa bakal pengendali pasukan Kelantan musim depan, akhirnya terjawab apabila bekas pengendali skuad kebangsaan, B Sathianathan terus diberi kepercayaan membimbing pasukan negeri ini untuk musim kedua berturut-turut.

Sathianathan, 52 tahun, jurulatih import tempatan pertama yang berjaya membawa Kelantan muncul juara Piala Malaysia buat pertama kali, sejak 89 tahun lalu, bagaimanapun kini masih menanti hukuman daripada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) gara-gara tindakan beliau mengeluarkan kenyataan kepada media beberapa bulan lalu.

Pada 22 Oktober lalu, pihak FAM mengenakan hukuman penggantungan selama enam bulan dan denda RM2,000 ke atas Sathianathan, namun hukuman tersebut ditangguhkan sebelum mula perlawanan akhir Piala Malaysia pada 30 Oktober setelah Sathianathan membuat rayuan kepada badan induk bola sepak kebangsaan itu.

Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa dalam sidang akhbarnya dua hari lalu, mengesahkan khidmat bekas jurulatih skuad kebangsaan itu akan terus ditagih bagi melatih skuad Kelantan untuk musim depan.

“Khidmat Ketua Jurulatih Kelantan, Sathianathan yang membawa pasukan Kelantan muncul juara Piala Malaysia buat pertama kali akan terus dikekalkan. Saya tidak mahu beliau membuang masa (dalam menyiapkan pasukan) dan terus bekerja. Saya beri beliau cuti beberapa hari untuk beliau ke India dan selepas itu beliau harus memulakan kerja.

“Selepas itu, beliau perlu mengaturkan strategi kita bagi meremajakan pasukan. Kita tidak menyambung kontrak beberapa pemain yang kita fikirkan berkhidmat dengan baik, tetapi mereka akan digalakkan menyertai bidang kejurulatihan selepas ini.

“Majoriti pemain yang ada sekarang dikekalkan kecuali beberapa pemain. Kita membawa masuk beberapa pemain muda yang mempunyai kepantasan. Pada tahun depan, kita akan pastikan Kelantan akan mengamalkan corak permainan menyerang berasaskan kemahiran,” katanya.
Annuar berkata, satu penanda aras dilakukan dan jurulatih akan diberi tanggungjawab melaksanakan tugas tersebut bagi memastikan Kelantan mengamalkan corak permainan serangan berasas kemahiran mengawal bola, tahap stamina yang tinggi dan sebagainya.

“Untuk itu, saya akan mengambil seorang jurulatih kecergasan yang kebetulan anak Kelantan yang berkhidmat di Libya untuk dipanggil balik, bagi menjalankan satu sesi khusus sepanjang musim bagi mempertingkatkan tahap kecergasan para pemain.

“Saya juga memanggil balik dua pemain berasal Kelantan yang bermain dengan kelab lain. Mereka masih muda dan berprestasi agak baik dan saya percaya masih lagi boleh digilapkan.

“Semua pemain yang ada akan diberikan latihan kekuatan mental, pembinaan karakter selain daripada latihan-latihan biasa. Semua ini akan berjalan dalam masa dua bulan. Pada perlawanan pembukaan liga menentang Selangor bagi merebut Piala Sumbangsih nanti, kita harap peminat bola sepak Kelantan akan dapat melihat kelainan yang lebih hebat bagi pasukan Kelantan untuk musim yang akan datang,” katanya.

Sementara itu, Annuar turut mengumumkan mengenai rancangan Kafa untuk mewujudkan sebuah perkampungan sukan bola sepak dan akademik juara, bagi meningkatkan pembangunan bola sepak di negeri ini pada masa akan datang.

Monday, November 15, 2010

Bagaimana Kelantan 2011 ??

Ketika pasukan ternama lain sedang membina skuad impian masing-masing, senarai pemain yang bakal menggalas tugas bersama skuad bola sepak Kelantan masih lagi samar-samar.

Dengan masalah besar sedang melanda pasukan ketika ini, dikhabarkan ramai tenaga luar yang membantu Kelantan muncul juara Piala Malaysia bakal meninggalkan Red Warriors.

Dengan Hairudin Omar dan Akmal Rizal sudah mengesahkan nama mereka dengan pasukan lain untuk musim depan, Kelantan dijangka bakal kehilangan beberapa lagi nama besar.

Antara yang disebut-sebut turut akan mengangkat kaki ialah ketua pasukan, Indra Putra Mahayudin, Norfarhan Mohamed, Azizi Mat Rose serta S. Subramaniam.

Walaupun mendapat beberapa pemain untuk mengantikan mereka, mampukah Kelantan menjadi salah satu pasukan yang mencabar pada musim hadapan.

Dapatkah Kelantan mencabar Selangor, Pahang, Perak dan Negeri Sembilan yang dalam proses membina skuad impian mereka demi mencapai kejayaan dalam kancah Liga Malaysia 2011.

Tidak dinafikan kekuatan Kelantan sewaktu ini dibantu dengan kehadiran beberapa bintang namun apa yang akan terjadi seandainya mereka semua bertekad untuk tidak menyambung kontrak.

Diharapkan yang terbaik mampu dilakukan KAFA demi melihat kejayaan yang diraih tidak hilang dalam masa yang singkat.

Akmal hampir pasti milik Perak


BEKAS penyerang kebangsaan, Akmal Rizal Rakhli besar kemungkinan menyarung jersi Perak dalam kancah bola sepak Liga M musim depan.

Pemain berasal dari Kedah itu yang musim ini beraksi untuk juara Piala Malaysia, Kelantan selepas mencurah kudrat di Selangor pada 2009 dijangka berada di Ipoh hari ini untuk memeterai ikatan dengan Persatuan Bola Sepak Perak (Pafa).


Presiden Pafa, Datuk Zainol Fadzi Paharuddin ketika dihubungi mengesahkan mengenai kedatangan pemain yang pernah menimba pengalaman dengan kelab dalam Liga Perancis satu masa dulu untuk menyertai skuad bimbingan Norizan Bakar, musim ini.

“Kami akan adakan perbincangan dan jika semua lancar pemain itu akan mengikat perjanjian esok (hari ini),” katanya.


Zainol berkata, beberapa pemain termasuk dua pemain kebangsaan yang kini berada di Guangzhou dan seorang lagi pemain skuad Red Warriors juga menyatakan keinginannya menyertai Seladang.


“Dua daripada pemain itu adalah anak negeri Perak manakala seorang dari luar. Kita hanya menunggu masa yang sesuai untuk mengadakan pertemuan dengan mereka,” katanya.

Pafa sebelum ini menyenaraikan beberapa pemain berpengalaman termasuk Sharulnizam Mustapa, Chan Wing Hoong, Khairi Zainuddin dan Nasril Nourdin.

Sunday, November 14, 2010

Kelantan Pancing Pemain Baru

KELANTAN dilapor mula memancing beberapa muka baru bagi menghadapi saingan Liga Malaysia (Liga M) musim depan.

Beberapa pemain dikatakan hampir pasti menandatangani kontrak bersama juara Piala Malaysia itu.

Sumber dalaman Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) memberitahu, antara muka baru yang bakal disenaraikan adalah tiga pemain KL Plus yang menarik diri daripada saingan Liga M musim depan.

“Salah seorang pemain tersebut merupakan bekas pemain kebangsaan yang pernah menyarung jersi beberapa pasukan sebelum ini, antaranya Kedah, Pahang dan UPB-My Team.

“Kita kini dalam proses terakhir untuk membawa masuk Irwan Fadzli Idrus yang merupakan seorang pemain pertahanan kanan. Kemasukan Irwan dijangka menguatkan lagi posisi pertahanan.

“Selain Irwan, kita juga memancing seorang lagi pemain pertahanan KL Plus, Mohamad Abdul Aziz Ismail yang juga merupakan anak jati Kelantan dan kemasukan kedua-dua pemain ini membolehkan kita mempunyai beberapa pilihan untuk barisan pertahanan,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Tambahnya, Kelantan juga turut akan memperkuatkan jentera tengah dengan membawa masuk seorang lagi pemain, Reeshafiq Alwi.

Jelasnya, walaupun kombinasi sedia ada antara Badri Radzi dan Shakir Shaari dilihat semakin mantap dan serasi, kehadiran Reeshafiq akan membantu Kelantan untuk mempelbagaikan lagi corak permainan.

“Dia (Reeshafiq) pemain yang cukup kreatif serta memiliki kepantasan dan hantaran yang baik dan kita memerlukan seorang pemain yang mampu mengisi kekosongan di jentera tengah sekiranya berlaku kecederaan pemain yang sedia ada.

“Kita juga mendapat khabar gembira apabila seorang lagi anak Kelantan, Nurul Azwan Roya juga hampir pasti pulang selepas berkelana ke Johor FC,” jelasnya.

Kelantan kini dikhabarkan sedang mengintai beberapa pemain penyerang yang akan digandingkan bersama Norshahrul Idlan Talaha selepas hampir pasti kehilangan Hairuddin Omar yang akan ke Negeri Sembilan.

Dua lagi Pemain Baru Sah Milik Kelantan

Saat jiwa dan perasaan seluruh peminat The Red Warriors berdebar menanti keputusan barisan pemain Kelantan 2011, Nurul Azwan Roya dan Mohd Abdul Aziz sudah mengesahkan kehadiran mereka ke skuad baru musim depan. Dengan ini sudah 3 pemain termasuk K Soley sudah mengesahkan mengisi kekosongan yang akan ditinggalkan Halim Napi, Che Hishamuddin dan Sarudy Aziz, bagi 2 lagi kekosongan yang dikatakan akan ditinggalkan oleh pemain Kelantan sedia ada akan turut disi dengan pemain baru yang akan diumumkan Tan Sri Annuar Musa nanti.Desas-desus mengenai perpindahan pemain sedia secara beramai-ramai setakat ini masih diragui kesahihannya.

sudah mengesahkan mengisi kekosongan yang akan ditinggalkan Halim Napi, Che Hishamuddin dan Sarudy Aziz, bagi 2 lagi kekosongan yang dikatakan akan ditinggalkan oleh pemain Kelantan sedia ada akan turut disi dengan pemain baru yang akan diumumkan Tan Sri Annuar Musa nanti.Desas-desus mengenai perpindahan pemain sedia secara beramai-ramai setakat ini masih diragui kesahihannya.


Info Pemain - Mohd Nurul Azwan bin Roya

Nama: Mohd Nurul Azwan bin Roya
Nama gelaran: awe
Posisi Pemain: Tengah. Pemain pasukan Piala Presiden Johor FC sejak 2005, berasal dari Kelantan.

Info Pemain - Mohd Abdul Aziz Ismail

Nama: Mohd Abdul Aziz Ismail (Lahir pada tahun 1988)
Posisi Pemain : Pertahanan Pemain KL PLus sejak 2009, berasal dari Kela

Piala Emas Raja-Raja suku akhir

Kelantan 3 - 0 Perlis..

Tahniah kepada skuad Piala Emas Raja-Raja kerana berjaya menewaskan Perlis

Kelantan sedang mendahului Perlis 2-0 hasil jaringan Kharul Izuan Razali dan Solahudin

Separuh masa pertama Kelantan sedang mendahului Perlis 1-0

Wednesday, November 3, 2010

Annuar mahu berundur


KETIKA rakyat Kelantan masih bergembira dengan kejayaan skuad bola sepak negeri menamatkan penantian 89 tahun untuk menjulang Piala Malaysia, Presiden Persatuan Bola sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa pula menyatakan hasratnya untuk berundur sebagai orang nombor satu bola sepak negeri itu.

“Saya sedia berundur dan membuka peluang kepada muka baru sekiranya ada yang sanggup tampil untuk meneruskan kesinambungan dan lonjakan bola sepak di Kelantan.


“Sejak memegang jawatan ini tiga tahun lalu, saya sudah menyempurnakan transformasi dengan membawa pulang Piala Malaysia,” katanya yang juga adalah Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), semalam.

Menurutnya lagi mesyuarat agung tahunan KAFA akan diadakan sebelum penghujung Disember ini untuk memilih jawatankuasa yang baru bagi penggal baru untuk tempoh tiga tahun.


“Saya sudah memaklumkan kepada ahli gabungan agar mencadangkan secara terbuka sesiapa saja yang difikirkan layak untuk memegang jawatan itu bagi kerana sesebuah persatuan tidak boleh dikuasai oleh individu tertentu saja,” jelasnya.


Annuar bagaimanapun berkata beliau belum membuat keputusan sama ada meneruskan khidmat atau sebaliknya sekiranya tiada individu yang tampil atau dicalonkan oleh ahli gabungan pada mesyuarat itu nanti.

“Saya belum membuat keputusan malah masih banyak lagi masa iaitu kira-kira dua bulan untuk menyelesaikan perkara ini,” tambahnya yang belum ingin mengumumkan bonus kepada skuad Kelantan namun sudah menyatakan hasrat untuk mengekalkan jurulatih B Sathianathan dan kebanyakan pemain skuad The Red Warriors itu.


Hasrat Annuar untuk berundur itu juga mungkin kerana ‘bebanannya’ yang semakin bertambah selepas dipilih sebagai Timbalan Presiden FAM baru-baru ini yang memerlukan komitmen tinggi selain dilantik sebagai pengerusi Malaysian Super League (MSL) dan jawatankuasa bola sepak wanita.

Malah, Annuar menegaskan Liga Super akan berwajah baru pada 2012 selepas mendapat banyak pandangan daripada penaja, pemain, aktivis sukan dan sebagainya.


“Saingan Liga Super 2011 akan menjadi musim peralihan dengan beberapa peraturan dan kriteria baru dari segi komposisi pemain, pengurusan, kewangan dan sebagainya akan dilaksanakan supaya setiap pasukan yang bersaing dapat bersedia untuk memenuhinya.


“Malah, kami melihat Liga Super tidak lagi berdasarkan kuantiti tetapi daripada segi kualiti selain keutamaan kepada skuad kebangsaan kerana pada masa ini pemain terpaksa berhadapan jadual ketat dan risiko kecederaan yang turut menjejaskan persiapan skuad kebangsaan bersaing di peringkat antarabangsa,” katanya.


Annuar juga berkata, FAM ingin merubah Liga Malaysia yang kini hanya bernilai RM18 juta kepada sekurang-kurangnya RM40, selain memberikan pulangan sepatutnya kepada pelabur kerana badan induk bola sepak itu tidak lagi boleh bergantung kepada penajaan bersifat ehsan atau arahan berdasarkan kepentingan politik.


“Ketika saya mengambil alih KAFA tiga tahun lalu kutipan tiket hanya berjumlah RM170,000 bagi satu musim namun semuanya berubah kerana kini badan induk bola Kelantan itu kini memperoleh kira-kira RM3 juta,” katanya

Norshahrul terbaik


PENYERANG Kelantan, Norshahrul Idlan Talaha dinobatkan sebagai Pemain Paling Bernilai (MVP) pada majlis Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 100PLUS-FAM 2010 yang berlangsung di Hotel Hilton, Petaling Jaya tengah hari semalam.

Selain itu, Norshahrul yang juga penyerang kebangsaan merangkul satu lagi anugerah iaitu Penyerang Terbaik, menewaskan calon-calon lain terdiri daripada Safee Sali, Ashaari Shamsuddin, Azlan Ismail dan Zamri Hassan.

Rakan sepasukan Norshahrul dalam skuad kebangsaan dan Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat turut merangkul dua anugerah iaitu Penjaga Gol Terbaik dan Pemain Muda Terbaik.

Dua lagi tonggak skuad kebangsaan, Aidil Zafuan Abdul Radzak dari Negeri Sembilan dipilih sebagai Pemain Pertahanan Terbaik manakala Baddrol Bakhtiar dari Kedah menerima anugerah Pemain Tengah Terbaik.

Bekas jurulatih kebangsaan, B. Sathianathan pula dinobatkan sebagai Jurulatih Terbaik setelah berjaya membawa Kelantan muncul juara Piala Malaysia buat kali pertama musim ini.

Tiga anugerah lain menyaksikan Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) dipilih sebagai Persatuan Bola Sepak (FA) Negeri Terbaik, Johor FC sebagai Kelab Bola Sepak (FC) Terbaik dan Kedah sebagai Kelab Penyokong Terbaik.

Norshahrul, 24, yang berasal dari Besut, Terengganu, menganggap anugerah tertinggi yang diperolehnya itu adalah hasil penat lelah dan perjuangannya sepanjang musim ini.

“Pengorbanan saya berbaloi. Anugerah ini adalah untuk isteri saya dan semua jurulatih yang pernah membimbing saya selama ini. Ia pasti membakar semangat saya untuk terus beraksi cemerlang pada Sukan Asia nanti.

“Tentang haluan musim depan, besar kemungkinan saya akan terus kekal bersama Kelantan biarpun ada menerima tawaran daripada Selangor, Negeri Sembilan dan Perak,” katanya ketika ditemui Kosmo! selepas majlis tersebut semalam.

Selain trofi, Norshahrul turut menerima wang tunai RM3,000 untuk anugerah MVP.

Pemenang untuk anugerah lain masing-masingnya menerima wang tunai RM500 setiap seorang. Hadiah-hadiah telah disampaikan oleh Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tan Sri Annuar Musa, Naib Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin dan Pengarah Urusan F&N Beverages Marketing Sdn. Bhd., James Teo.

Monday, November 1, 2010

Piala Malaysia Dibawa Ke Kelantan Hari Ini



KUALA LUMPUR – Tarikh 1 November 2010 pada hari ini bakal menjadi detik bersejarah dalam dimensi bola sepak Kelantan apabila buat pertama kalinya, Piala Malaysia yang dimenangi oleh pasukan The Red Warriors akan menjejaki bumi negeri Kelantan Darul Naim.

Sambutan besar-besaran dijangka menanti kepulangan barisan wira pasukan Kelantan yang gah menjulang trofi Piala Malaysia buat pertama kali sejak 89 tahun lalu dan dijangka tiba di ibu negeri, Kota Bharu petang ini.

Bukan melalui jalan laut, bukan juga jalan udara tetapi piala keagungan bola sepak negara itu akan mengharungi perjalanan jalan darat sejauh hampir 500 kilometer dan selama hampir 12 jam bermula dari Hotel Palace of The Golden Horses, Seri Kembangan, hotel penginapan pasukan Kelantan sebelum dijadualkan tiba di Kota Bharu pada jam 6.30 petang ini.

Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa berkata, buat pertama kalinya, trofi Piala Malaysia itu akan dibawa pulang ke bumi negeri Kelantan pada hari ini.

“Esok (hari ini) tercatat satu sejarah baru dalam kalendar bola sepak Kelantan apabila buat pertama kalinya, piala paling berprestij itu akan dibawa pulang ke Kelantan. Barisan wira pasukan Kelantan akan bertolak pulang tepat jam tujuh pagi esok (hari ini) dari Kuala Lumpur dengan menaiki bas ,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

“Kita dijangka singgah di Gua Musang sekitar 12 tengahari dan akan solat berjemaah serta makan tengahari disitu sebelum menyambung perjalanan pulang ke Kota Bharu.

“Kita dijangka tiba di pekan Kok Lanas sekitar jam empat petang. Sekiranya keadaan cuaca elok, barisan pemain akan menaiki bas tanpa bumbung ke Kota Bharu. Bermula dari situ, mereka dijangka diiringi puluhan buah motosikal berkuasa tinggi serta ahli kelab Ferrari Kelantan sambil di ikuti beberapa lori yang akan melakukan paluan gendang serta dikir barat secara bergerak sepanjang jalan ke Kota Bharu.

Annuar berkata, setibanya rombongan mereka di Kota Bharu pada jam lima petang, mereka akan mengelilingi beberapa batang jalan di bandar buat beberapa ketika sebelum berhenti di dataran di perkarangan Stadium Sultan Muhammed IV.




“Disitu para peminat bola sepak Kelantan boleh melihat secara dekat trofi keagungan bola sepak negara itu. Saya menyeru peminat Kelantan hadir beramai-ramai ke stadium bagi menyambut kepulangan barisan wira Kelantan nanti.

“Rombongan akan bertolak tepat jam 6.30 petang menuju ke kediaman saya di SriPuri, Bukit Marak bagi tujuan solat Maghrib berjemaah,” katanya.

Khairul Fahmi calon pilihan


SEIRING dengan slogan 100- PLUS, Outdo Yourself, penjaga gol Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat berjaya membuktikan bahawa dia sememangnya calon paling layak untuk merangkul anugerah Pemain Muda Terbaik 2010.

Namun, keputusan pemenang bagi kategori itu serta be- berapa kategori lain hanya akan diumumkan pada Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 100PLUS-FAM 2010 yang akan berlangsung di Hotel Hilton Petaling Jaya tengah hari esok.

Khairul, 21, telah beraksi cemerlang biarpun tewas menerusi sepakan penalti pada awal permainan untuk membantu Kelantan menewaskan Negeri Sembilan 2-1 pada perlawanan akhir Piala Malaysia 2010 malam kelmarin.

"Selepas kami ketinggalan menerusi sepakan penalti, ia membuatkan kami semakin bersemangat untuk bangkit memenangi perlawanan. Ia jelas kelihatan apabila kami berjaya menguasai permainan selepas itu.

"Ia pengalaman pertama buat saya beraksi di pentas final. Suasana cukup gamat di hadapan puluhan ribu penonton. Dibolosi awal membuatkan saya bertekad untuk terus bekerja keras menga- wal pintu gol.

"Bila dicalonkan untuk anugerah ini pula, ia sesuatu yang bagus buat diri saya dan seorang lagi calon iaitu Faizal Abu Bakar (penyerang Kedah).

Saya cukup gembira kerana berpeluang beraksi dalam banyak perlawanan sepanjang musim ini," kata pemain kelahiran Kota Bharu itu.

Biarpun masih baru dalam skuad kebangsaan, Khairul yang memasang impian untuk beraksi bersama kelab Jerman, Bayern Munich suatu hari nanti kini sedang memburu tempat berada dalam skuad ke Piala AFF Suzuki 2010 yang akan berlangsung awal Disember depan.

Sementara itu, pemain tengah Kelantan, Badhri Radzi telah dipilih sebagai pemenang anugerah 100PLUS Outdo Yourself malam kelmarin selepas dia menjaringkan gol kemenangan Kelantan pada perlawanan tersebut.

Bagi memastikan hanya yang terbaik dipilih sebagai pemenang pada majlis anugerah yang akan berlangsung esok, panel pemili- han kali ini terdiri daripada para jurulatih, ahli-ahli Persatuan Penulis-Penulis Sukan Malaysia (SAM) serta pegawai dari Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Dendam Piya berbalas


NDAM saya akhirnya berbalas."

Demikian ujar playmaker Kelantan, Badri Radzi (gambar) atau lebih dikenali sebagai Piya apabila dia tampil antara watak penting dalam skuad The Red Warriors yang mengukir sejarah menjulang Piala Malaysia buat pertama kali dalam tempoh 89 tahun pertandingan.

Musim lalu, dia terpaksa berada di bangku penonton dengan dendam yang tersarang menyaksikan bagaimana pasukannya mudah dijinakkan Negeri Sembilan 1-3 kerana terpaksa berehat panjang ekoran kecederaan yang dialaminya.

Menurut Piya, dia agak gugup apabila berpeluang beraksi pada final Piala Malaysia buat kali pertama yang turut menjejaskan gaya permainannya pada separuh masa pertama.

"Pada babak pertama saya akui kami tidak beraksi dengan baik, segala-galanya serba tidak menjadi dan yang jelas kami sedikit gugup ditambah pula dengan gol awal yang diperoleh Negeri Sembilan.

"Ketika waktu rehat, jurulatih kata kami tak pernah kalah bila beraksi di luar, ini adalah peluang kami untuk membawa pulang piala untuk peminat dan Tan Sri (Annuar Musa), jadi kena main all out (habis-habisan)," katanya ketika dihubungi semalam.

Tambah Piya, selepas mendapat kata-kata semangat itu, dia dan rakan-rakan sepasukannya tampil agresif untuk mempamerkan aksi berbeza pada babak kedua dengan menggandakan asakan untuk mencari gol penyamaan.

Jelasnya, ketiadaan pemain pertahanan Negeri Sembilan, Aidil Zafuan Abdul Radzak yang sebelum itu dilihat sukar untuk ditembusi, sedikit sebanyak memberi kelebihan kepada Kelantan.

"Memang betul, ketiadaan Aidil memudahkan lagi kerja kami. Sebelum itu kami susah untuk membawa bola masuk ke dalam kawasan kotak penalti.

"Selepas dia dikeluarkan, barulah kami mampu bergerak dengan baik di bahagian hadapan.

"Selepas menerima bola hantaran Norfarhan Mohamad, saya tahu ini adalah peluang terbaik dan saya kena sempurnakannya.

"Saya terus lari membawa bola ke depan dan pada masa itu saya yakin untuk melakukan jaringan. Tanpa teragak-agak, saya melakukan rembatan yang terus menerjah ke gawang lawan. Saya puas kerana dendam sekian lama akhirnya terlerai," ujar Piya.

Tuesday, October 26, 2010

KAFA rayu penyokong bersopan


PRESIDEN Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa merayu kepada lebih 50,000 penyokong fanatik The Red Warriors yang akan membanjiri Stadium Nasional Bukit Jalil, Sabtu ini, supaya menjaga kelakuan mereka bagi menafikan tohmahan orang ramai yang mengatakan penyokong Kelantan tidak berdisiplin.

Katanya, penyokong Kelantan harus menunjukkan sikap profesional mereka dengan saling menasihat antara satu sama lain dan jangan sekali-kali memalukan Kelantan dengan menimbulkan kekecohan seperti membakar mercun serta terbabit dalam perbalahan.

Beliau berkata, sebarang perbuatan yang menyalahi peraturan ditetapkan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) boleh memberi kesan buruk kepada KAFA dan yang lebih memeritkan lagi ialah tindakan itu boleh mengganggu tumpuan pemain di padang.

“Saya berharap penyokong The Red Warriors kali ini menjadi lebih profesional, mematuhi segala arahan FAM dan jangan sekali-kali menentang arus kerana ia bukan saja menyebabkan KAFA kena denda, malah turut menjejaskan mutu permainan pemain, yang juga terpaksa memikul bebanan harapan menggunung rakyat Kelantan.

“Penyokong seharusnya memberi tumpuan kepada perlawanan dengan menyokong tanpa berbelah bagi kepada pasukan kita, meskipun pasukan ketinggalan, jangan tinggalkan stadium walaupun ketinggalan. Jadilah penyokong setia, tetap bersama walaupun apa keadaan sekali pun,” katanya pada sidang media di Wisma KAFA, semalam.

Annuar berkata, perlawanan kali ini bakal menyaksikan satu kelainan kerana pemain Kelantan tidak lagi mahu sentiasa berada di tempat kedua, malah ingin membuang kenangan pahit tahun lalu.
“Kita ke Stadium Nasional Bukit Jalil kali ini dengan semangat baru, membawa balik Piala Malaysia dan sejarah pahit tahun lalu akan menjadi penguat semangat untuk membenam Negeri Sembilan,” katanya.

Sathianathan lega


KETUA jurulatih Kelantan, B Sathianathan menyifatkan hukuman penggantungan enam bulan serta denda RM2,000 dikenakan ke atasnya itu bukan penyebab untuk meminta simpati.

Jauh sekali bagi menghalangnya terus menabur bakti kerana hanya dengan kemenangan pada final Piala Malaysia Sabtu ini dapat menutup mulut pengkritik.

“Saya lega akhirnya hukuman itu ditangguhkan dan sekarang adalah masa untuk saya dan penolong jurulatih, Hashim Mustapha menyusun strategi terbaik bagi mencapai apa yang dicita-citakan oleh seluruh rakyat Kelantan,” katanya

'Jangan harap rampas piala'- N.sembilan


"JANGAN fikir boleh rampas Piala Malaysia daripada kami."

Itu amaran pemain pertahanan Negeri Sembilan, Aidil Zafuan Abd. Radzak yang akan memainkan peranan sebagai benteng terakhir skuad Hoben Jang Hoben itu pada perlawanan akhir Piala Malaysia menentang Kelantan di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Sabtu ini.

Katanya, final ulangan dengan Kelantan ini dijangka lebih menarik apabila Negeri Sembilan mempunyai misi mempertahankan kejuaraan manakala Kelantan ghairah untuk membalas dendam, sekali gus turut ingin menjulang piala berprestij itu.

Menurut Aidil, piala yang menjadi kemegahan dan dinanti-nantikan Negeri Sembilan sejak 61 tahun yang lalu itu tidak akan diserahkan dengan mudah kepada Kelantan.

Ujarnya, secara peribadi, dia mahu rakan-rakan sepasukannya mengulangi kejayaan seperti tahun lalu dan tidak perlu ada rasa gentar untuk berdepan dengan skuad Kijang.

"Mungkin dari segi penyokong, Kelantan dilihat hebat apabila lautan merah akan membanjiri stadium. Tetapi itu bukan faktor, sebaliknya nasib kedua pasukan ditentukan dalam tempoh 90 minit sehingga wisel penamat dibunyikan.

"Kedua-dua pasukan akan menurunkan barisan pemain yang sama seperti tahun lepas dan mungkin satu atau dua pemain baru akan diturun buat kali pertama, namun ia akan ditentukan oleh jurulatih kelak," katanya kepada Kosmo! semalam.

Kata Aidil, antara pemain Kelantan yang akan diberi tumpuan ketika berada di ka- wasan pertahanan Negeri Sembilan ialah Norshahrul Idlan, Akmal Rizal dan Indra Putra Mahayuddin.

Ujarnya, perkara penting yang harus dilakukan mereka ialah mengawal rentak permainan selain mencari gol awal.

Aidil yang bermain di posisi pertahanan akan bergandingan dengan Shukor Adan dan mereka bertekad untuk tidak membiarkan penyerang pasukan lawan bergerak bebas sepanjang perlawanan itu nanti.

Sementara itu, kembar Aidil, Mohd. Zaquan Adha Abd. Radzak yang direhatkan akibat kecederaan berkata, dia sedih kerana tidak dapat berjuang bersama rakan- rakan lain untuk mempertahankan piala yang menjadi kebanggaan semua.

Dia berharap rakan-rakan sepasukannya mampu menampilkan aksi terbaik dalam usaha mempertahankan piala tersebut di Negeri Sembilan.

"Saya sedih kerana tidak dapat bersama, namun saya yakin kami akan muncul juara," katanya.

Mohd. Zaquan terpaksa berehat selama enam bulan selepas menjalani pembedahan lutut dan dia kini sedang menjalani latihan fisioterapi di Wisma FAM, Kelana Jaya.

Monday, October 25, 2010

Aduh ! Bahana Baru Dari FAM

Terperanjat dan amat menyedihkan semua peminat Kelantan apabila hari ini tepat jam 3 petang tadi KAFA menerima pemberitahuan tentang FAM telah membuat keputusan menaikkan harga tiket daripada RM20 kepada RM30. Kenaikan mendadak 50% harga tiket ini amat memeranjatkan kerana sekiranya untuk menampung kos kerosakan selepas perlawanan sudah pasti KAFA yang dikenakan denda dan membayarnya.

Friday, October 22, 2010

Norshahrul perkuat serangan Red Warriors


JURULATIH Kelantan, B Sathianathan menyifatkan kelebihan skuad The Red Warriors itu hanyalah beraksi di gelanggang sendiri manakala selebihnya memihak kepada Kedah menjelang aksi separuh akhir Piala Malaysia pusingan kedua di Stadium Sultan Muhammad Ke-IV di Kota Bharu, malam esok.

Bekas pengendali skuad kebangsaan itu berkata Kedah mempunyai rekod yang baik apabila beraksi di gelanggang lawan malah menjadi pasukan tunggal menewaskan Kelantan di dalam saingan Liga Super di Kota Bharu pada musim ini.


“Mereka juga akan mendapat kembali dua tonggak utama yang digantung sebelum ini iaitu Mohd Khairul Helmi Johari dan Mohd Sabre Mat Abu manakala Kelantan pula terpaksa melupakan khidmat dua pertahanan kental iaitu Azizi Mat Rose dan S. Subramaniam manakala peluang Akmal Rizal Ahmad Rakhli dan Mohd Shakir Shaari juga masih belum pasti kerana kecederaan,” katanya semalam.


Sathianathan bagaimanapun berharap sokongan padu penyokong Kelantan akan membangkitkan semangat para pemain untuk mempamerkan aksi cemerlang seperti yang ditunjukkan pemain sejak peringkat suku akhir.

“Selain itu persembahan Mohd Rizal Fahmi Abdul Rosid dan Mohd Farisham Ismail melegakan saya kerana mereka mempamerkan aksi yang mantap walaupun pertama kali beraksi bersama di bahagian pertahanan tengah.


“Malah aksi pemain gantian seperti Mohd Daudsu Jamaluddin dan Khairan Eroza Razali melepasi jangkaan saya apabila mereka beraksi dengan baik untuk menahan asakan lawan dan turut menggerakkan jentera serangan bergandingan dengan beberapa pemain berpengalaman yang lain seperti Indra Putra Mahyuddin dan Hairuddin Omar,” jelasnya.

Sathianathan bagaimanapun mungkin boleh menarik nafas lega kerana penyerang utamanya, Norshahrul Idlan Talaha akan kembali menguatkan jentera serangan selepas digantung dua perlawanan akibat layangan kad merah ketika bertemu Selangor di peringkat suku akhir.

Kedah optimis benam Kelantan


RENTAK Kedah pada aksi separuh akhir pertama Piala Malaysia menentang Kelantan di Stadium Darul Aman, Alor Setar malam kelmarin dilihat serba tidak menjadi.

Semuanya gara-gara Kedah tidak dapat menampilkan barisan terbaik sehingga menyaksikan kedua-dua pasukan terikat dengan keputusan seri tanpa jaringan.

Dua tonggak pertahanan, Mohd. Sabre Mat Abu dan Khairul Helmi Johari tidak dapat beraksi kerana menjalani penggantungan perlawanan selepas mengumpul dua kad kuning.

Lebih malang, seorang lagi pemain pertahanan, Azmi Muslim mengalami kecederaan pada perlawanan tersebut sehingga terpaksa dikeluarkan pada minit ke-11.

Jurulatih Kedah, Ahmad Yusof mengakui, kehilangan beberapa pemain utama menjejaskan barisan pertahanan skuad Kenari itu.

“Kedah agak pincang kerana beberapa pemain utama tidak dapat beraksi.

“Kami bertambah pincang apabila Azmi dikeluarkan. Rakan-rakan sepasukannya agak terkejut dengan keadaan itu,” kata Ahmad sejurus selepas tamat perlawanan kelmarin.

Beliau berkata, jadual perlawanan yang ketat mendedahkan pemain kepada masalah kecederaan, sekali gus menje- jaskan persiapan pasukan.

Ia terbukti apabila Kelantan terpaksa menggunakan tiga pemain simpanan dalam tempoh 15 minit pertama perlawa- nan ekoran masalah kecederaan.

Tonggak pertahanan Kelantan, Azizi Mat Rose yang baru memulakan aksi selama dua minit terpaksa dikeluarkan dan tempatnya diganti oleh S. Subramaniam.

Namun, Subramaniam hanya sempat beraksi selama 12 minit sebelum dia dikeluarkan akibat kecederaan dan diganti dengan Mohd. Daudsu Jamaluddin.

Pemain tengah Kelantan, Mohd. Shakir Shaari yang turut mengalami kecederaan pula dikeluarkan pada minit ke- 12 dan diganti oleh Khairan Eroza Razali.

Ahmad mengakui, kegagalan memperoleh gol di laman sendiri menyukarkan Kedah ketika bertandang ke Kota Bharu bagi menghadapi aksi separuh akhir kedua Sabtu ini.

Bagaimanapun, Ahmad tetap yakin Kedah mampu meraih kemenangan seterusnya layak ke pentas final.

“Ia bukan mustahil (menang). Saya yakin Kedah mampu lakukan (menang),” katanya.

Tambahnya, persiapan Kedah akan lebih mantap apabila Sabre dan Khairul Helmi boleh diturunkan.

“Sebelum ini, Kedah mengalahkan Kelantan 1-0 pada saingan Liga Super di Kota Bharu. Kejayaan itu boleh dilakukan sekali lagi dengan kesungguhan, komitmen dan aksi cemerlang pemain Sabtu ini,” katanya.

Kelantan bayar harga tinggi


KELANTAN terpaksa membayar harga yang tinggi ketika mencatat keputusan seri tanpa jaringan dengan Kedah pada aksi separuh akhir pertama Piala Malaysia di Stadium Darul Aman, Alor Setar malam kelmarin.

Ini kerana, dua tonggak pertahanan Kelantan, Azizi Mat Rose dan S. Subramaniam mengalami kecede- raan pada perlawanan tersebut.

Disebabkan itu, jurulatih Kelantan, B. Sathianathan terpaksa melakukan tiga pertukaran dalam tempoh 15 minit pertama perlawanan.

Selain Azizi dan Subramaniam, Sathianathan juga terpaksa mengeluarkan pemain tengahnya, Shakir Shaari yang turut mengalami cedera di bahagian dagu pada babak pertama.

Kecederaan ketiga-tiga tonggak itu menyaksikan rentak permainan Kelantan agak terganggu sehingga memaksa Sathianathan melakukan beberapa romba- kan untuk mengekang asakan jentera Kedah.

Menurut Sathianathan, walaupun kehilangan tiga pemain dalam tempoh yang singkat, semangat semua pemainnya tidak luntur tetapi terus mengasak sehingga berjaya memperoleh beberapa peluang terbaik.

"Kita ke sana (Alor Setar) untuk mendapatkan jaringan dan memenangi perlawanan tetapi apa yang berlaku merencatkan rentak permainan kita.

"Bagaimanapun, kita berjaya memperoleh beberapa peluang terbaik tetapi nasib kurang menyebelahi.

"Saya kagum dengan semangat yang ditunjukkan pemain, bukan sahaja malam semalam (kelmarin) tetapi dalam beberapa perlawanan sebelum ini.

"Saya gembira dengan perkembangan ini dan harap ia akan berterusan," katanya ketika dihu- bungi Kosmo! semalam.

Tambahnya, berdepan Kedah di Stadium Darul Aman bukan suatu tugas yang mudah, ditambah pula skuad Kenari itu mendapat sokongan padu daripada penyokong sendiri.

"Tetapi saya gembira kerana para pemain mampu mengekalkan tahap motivasi dan mental dengan baik sepanjang perlawanan berlangsung," ujarnya.

Jelas Sathianathan, beliau juga berpuas hati dengan aksi para pe- main simpanan yang dibawa masuk kerana turut sama memainkan peranan membantu Kelantan 'mengikat' Kedah.

"Khairan (Eroza Razali) dan Daudsu Jamaluddin yang kita bawa masuk bermain dengan baik. Mereka berdua tahu apa yang perlu dilakukan dan saya sangat berpuas hati dengan apa yang telah mereka lakukan ketika di padang.

"Dalam pasukan Kelantan, tiada istilah pasukan kedua, semua yang berada dalam pasukan adalah mereka yang terbaik.

"Mereka mampu dan bersedia untuk diturunkan dalam apa jua situasi dan pada bila-bila masa," ujar- nya.

Wednesday, October 20, 2010

Kekuatan seimbang - Sathia


"PELUANG kami seimbang."Begitulah pendapat ketua jurulatih Kelantan, B. Sathianathan ketika ditanya mengenai pertemuan dengan Kedah pada perlawanan separuh akhir pertama di Stadium Darul Aman, Alor Setar malam ini.

Menurut bekas jurulatih kebangsaan itu, peluang yang dimiliki oleh kedua- dua pasukan seimbang walaupun Kedah kehilangan beberapa tonggak utama bagi perlawanan tersebut.

Katanya, skuad Hijau Kuning itu masih mempunyai pemain muda berwibawa untuk diturunkan bagi menggantikan tonggak utama mereka.

Sehubungan itu katanya, beliau mengharapkan anak-anak buahnya dapat mempamerkan aksi cemerlang seperti persembahan ketika menewaskan Selangor 3-0 dalam perlawanan kedua suku akhir di Kota Bharu sebelum ini.

"Saya difahamkan, mereka kehilangan beberapa tonggak utama, namun pemain gantian mereka tidak kurang hebatnya. Saya yakin kita tetap mempunyai peluang pada perlawanan ini.

"Untuk itu kita akan turun berjuang habis-habisan dan tidak akan memberikan laluan mudah buat pasukan Kedah meskipun beraksi di tempat lawan," katanya.

Menurut Sathianathan, beliau juga berharap agar jentera serangan pasukannya dapat menggunakan setiap peluang yang dimiliki sebaik mungkin untuk mencari bekalan selesa sebelum mengharungi aksi kedua di Kota Bharu, Sabtu ini.

Tuesday, October 19, 2010

Red Warriors tak dabik dada


Kami hormati Kedah lebih-lebih lagi bertandang tempat lawan: Sathia

KEMENANGAN 3-0 ke atas Selangor, bukan tiket untuk Kelantan berbangga diri menjelang perlawanan menentang Kedah di Stadium Darulaman, malam esok.

Meskipun kini dilabel pasukan pilihan selepas menyingkirkan Selangor, pengendali Kelantan, B Sathianathan lebih cenderung untuk menganggap barisannya sebagai ‘underdog’ apabila berdepan Kedah kali ini.

Ini kerana, Sathia akur kepada rekod pertemuan antara dua pasukan terbabit sepanjang Liga Super dan Piala FA tahun ini yang lebih memihak Kedah manakala reputasi selaku juara beberapa kali mengesahkan kehebatan barisan Ahmad Yusoff.

“Dari segi pemain saja, Kedah memiliki kelebihan dengan lima pemain skuad kebangsaan, berbanding hanya dua bersama Kelantan ketika ini. Kehadiran mereka menunjukkan Kedah amat berbahaya dan perlu diawasi jika mahu menang.

“Keupayaan Kedah menundukkan Terengganu, 3-0 di Stadium Darulaman baru-baru ini memang mengejutkan kerana bukan sebarang pasukan yang boleh melakukannya. Lantaran itu, saya menyifatkan kunjungan ke Alor Setar kali ini cukup getir dan Kelantan perlu berhati-hati.

“Walaupun dua pemainnya, Mohd Sabre Mat Abu dan Khairul Helmi Johari, dikatakan tidak dapat beraksi, Kedah masih mempunyai pemain lain yang mampu menggugat pertahanan Kelantan,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Sathia berkata, dia masih menumpukan usaha memantapkan persefahaman antara pemainnya kerana mahu mereka mengekalkan corak permainan kemas seperti ketika bertemu Selangor, Jumaat lalu dan kepakaran dua tonggak, Indra Putra Mahayuddin dan Mohd Badhri Radzi, sekali lagi ditagih.

“Saya mahu semua pemain berusaha sebaik mungkin untuk membawa bekalan jaringan selesa sebelum mempertahankannya di kubu sendiri Sabtu ini,” katanya.

Apa Kata Pemain Kedah ???


"JANGAN gugup dan gunakan kelebihan beraksi di tempat sendiri untuk meraih kemenangan."

Begitu nasihat kapten Kedah, Mohd. Sabre Abu yang tidak dapat diturunkan kerana layangan kad kuning pada saingan separuh akhir pertama Piala Malaysia menentang Kelantan di Stadium Darulaman, Alor Setar malam esok.

Sabree yang pernah membantu Kedah meraih gelaran treble pada musim 2007 dan 2008 berharap rakan sepasukannya dapat menunjukkan komitmen yang tinggi lebih-lebih lagi beraksi di depan penyokong sendiri.

Katanya, pemain juga perlu tenang dan menyerap tekanan dengan baik agar tidak menjejaskan rentak permainan pasukan.

"Pemain perlu beraksi macam biasa dan tidak gugup. Kelebihan bermain di tempat sendiri sewajarnya digunakan untuk beraksi dengan lebih baik," katanya kepada Kosmo! semalam.

Tambahnya, peluang Kedah meraih kemenangan ke atas Kelantan adalah seim- bang, namun pemain perlu mencapai kemenangan sebagai bekalan untuk dibawa ke Kota Bharu, Sabtu ini.

"Pertemuan dengan Kelantan adalah sengit. Bagaimanapun, pemain mampu meraih kemenangan apabila dapat memanfaatkan peluang dengan jaringan," katanya.

Dalam pada itu ayam tambatan skuad Hijau Kuning, Baddrol Bakhtiar pula bertekad untuk membantu Kedah meraih kemenangan pada pertemuan itu sebagai pembakar semangat kepada pemain dan penyokong.

Katanya, beliau menjanjikan aksi terbaik dan berharap rakan sepasukan dapat menunjukkan persefahaman yang mantap bagi berdepan saingan Kelantan yang mahu mencuri mata di Alor Setar.

"Pemain berdepan tugas berat menentang Kelantan. Pemain menaruh harapan untuk menang dan bertekad mempamerkan kesungguhan yang tinggi," ujarnya.

Selangor-Kelantan, siapa dihukum?


KUALA LUMPUR - Kelantan yang mara ke separuh akhir Piala Malaysia 2010 dengan mengatasi Selangor 3-0 secara agregat, belum boleh bergembira besar lagi sehingga Jawatankuasa Pertandingan Tempatan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) bersidang hari ini.

Dalam masa yang sama, sejauh mana kewibawaan, ketelusan dan integriti jawatankuasa ini bakal teruji di Wisma FAM, Kelana Jaya memandangkan Pengerusi dan timbalan pengerusinya masih menyandang jawatan kanan dalam persatuan bola sepak kedua-dua negeri itu.

Angkara perang penyokong Wira Merah dengan Selangor yang masing-masing 'bersenjatakan botol air' dan bakar membakar mercun di Stadium Shah Alam, 12 Oktober lalu, ada kemungkinan salah satu pasukan terpaksa menanggung padahnya yang mampu memberikan kesan pada separuh akhir pertama, esok.

Kelantan dan juara bertahan, Negeri Sembilan kian hampir untuk mengulangi pertembungan perlawanan akhir musim lalu, namun Kedah dan Johor FC bakal menjadi halangan awal mereka di Alor Setar dan Paroi, Seremban, esok.

Sekalipun bukan bermaksud menjatuhkan hukuman sebelum jawatankuasa bersidang, Pengerusinya, Datuk Hamidin Mohd. Amin membayangkan antara enam hingga tujuh pilihan hukuman menanti mana-mana pihak yang didapati bersalah dalam insiden suku akhir pertama itu.

Antaranya diarahkan bermain di stadium kosong tanpa penonton atau beralih ke gelanggang berkecuali bagi perlawanan berikutnya malah mungkin sekadar satu amaran keras hinggalah kepada didenda yang maksimumnya, RM100,000.

"Tidak semestinya tuan rumah yang bertanggungjawab sepenuhnya dalam kejadian itu. Kami akan cuba meneliti terlebih dahulu keterangan mengenai apa sebenarnya yang berlaku daripada wakil kedua-dua pasukan dalam mesyuarat jawatankuasa itu.

"Penilaian jawatankuasa akan melibatkan sejauh mana prosedur keselamatan diambil, siapa atau pihak mana yang mencetuskan kekecohan dan di manakah yang paling besar kesan kerosakan harta bendanya, menurut keterangan wakil pengurusan Stadium Shah Alam," katanya kepada Utusan Malaysia, semalam.

Beliau yang juga Naib Presiden FAM menjelaskan, turut akan diambil kira jawatankuasa itu dalam menentukan bentuk hukuman sewajarnya ialah laporan pihak keselamatan dan pengawas perlawanan yang berkesudahan seri tanpa jaringan itu.

Bagaimanapun, Hamidin memberikan jaminan bahawa tiada unsur berat sebelah atau pertindihan kepentingan mampu mempengaruhi sebarang bentuk tindakan jawatankuasa terhadap mana-mana pihak yang didapati bersalah dalam perlawanan itu.

"Saya (juga Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Selangor - FAS) dan Timbalan Pengerusi jawatankuasa, Datuk Afandi Hamzah (juga Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan - KAFA) akan keluar apabila sampai masanya untuk jawatankuasa membuat keputusan.

"Kami akan menyerahkan sepenuhnya kuasa itu kepada Datuk Omar Othman (juga Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang - PBNP) dan terserah kepada budi bicaranya selaku pengerusi sementara," katanya yang juga Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Media dan Hubungan Luar FAM.

Monday, October 18, 2010

KAFA berjanji banteras ulat tiket palsu: Annuar


PERSATUAN Bola Sepak Kelantan (KAFA) berusaha membanteras kemunculan ulat tiket palsu yang membanjiri Stadium Sultan Muhamad ke-IV menjelang perlawanan pusingan kedua separuh akhir Piala Malaysia, Sabtu ini.

Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa, berkata tahap keselamatan dan sistem jualan tiket menjadi aspek utama pihaknya menjelang perlawanan Kelantan dan Kedah Sabtu ini, walaupun KAFA berpuas hati tiada insiden buruk ketika perlawanan dengan Selangor, Jumaat lalu.

“KAFA belum berpuashati dan akan mengambil beberapa langkah untuk menjadikan stadium sifar daripada kejadian melempar botol, mercun dan sebagainya,” katanya selepas mesyuarat khas KAFA dengan Perbadanan Stadium dan pihak berkuasa, semalam.

Annuar berkata, untuk keselamatan, beberapa langkah tambahan akan diambil termasuk menambah anggota polis dan RELA ketika proses jualan tiket bagi mengelak dimonopoli pihak tertentu yang menjual semula dengan harga lebih tinggi.

“KAFA juga akan berbincang dengan FAM kerana kod bar pada tiket yang dicetak syarikat diberi kuasa ketika ini tidak berfungsi dan kerja menyemak tiket palsu menjadi sulit. Saya menasihatkan orang ramai supaya tidak membeli tiket yang dijual ulat kerana kebanyakannya palsu,” katanya.

KAFA juga memasang litar CCTV di kawasan sekitar dalam dan luar stadium bagi tujuan rujukan sekiranya berlaku sebarang kejadian tidak diingini.

Sunday, October 17, 2010

Kelantan laung amaran


KOTA BHARU - Kejayaan menumbangkan gergasi bola sepak tanah air, Selangor 3-0 dalam perlawanan suku akhir kedua Piala Malaysia di Stadium Sultan Muhammed IV kelmarin memberi mesej jelas kepada pasukan lain bahawa Kelantan cukup bersedia untuk merangkul kejuaraan kali ini.

Meskipun terpaksa berhempas pulas untuk melepasi peringkat kumpulan, pemain Red Warriors berjaya menunjukkan persembahan cemerlang apabila mudah menjinakkan Selangor.

Jurulatihnya, B. Sathianathan berkata, aksi yang dipamer ketika membenam cabaran juara Liga Super itu adalah antara persembahan terbaik yang pernah ditunjukkan pemainnya.

"Saya gembira dengan apa yang telah ditunjukkan oleh semua pemain, terutama di separuh masa pertama. Mereka mengikut apa yang saya arahkan.

"Hasilnya kita berjaya menjaringkan dua gol serta menunjukkan tahap keyakinan tinggi serta corak permainan yang baik," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Tambah Sathianathan, beliau mengakui dua gol babak pertama yang dijaringkan oleh pemainnya menjadi titik tolak kebangkitan mereka.

"Saya akui bukan mudah untuk menang ke atas Selangor, mereka sebuah pasukan yang hebat, apatah lagi kami turun tanpa kelibat penyerang kebangsaan, Nor Shahrul Idlan Talaha yang digantung perlawanan kerana kad merah pada suku akhir pertama tempoh hari.

"Pasukan kami telah membuktikan bahawa mereka tidak hanya bergantung kepada pemain tertentu, sebaliknya menunjukkan kerjasama berpasukan yang baik dan tidak bermain secara individu," ujarnya.

Jelas Sathianathan, ini membuktikan Kelantan sebuah pasukan kuat dan tidak bergantung kepada 11 pemain utama semata-mata.

Bekas jurulatih kebangsaan itu turut memuji aksi yang ditunjukkan penyerang utamanya, Akmal Rizal Ahmad Rakhli yang disifatkan antara aksi terbaik musim ini.

"Saya gembira dengan permainan Akmal. Saya tahu dia seorang pemain yang hebat sejak saya menjadi pembantu Hatem Soussi (bekas jurulatih remaja kebangsaan).

"Lihatnya hasilnya, dia telah membuktikan bahawa dia mampu melakukan sesuatu buat pasukan berbekalkan pengalaman yang dimiliki. Bagi saya, usia 29 tahun bukan penghujung karier buat seorang pemain sebaliknya inilah peluang terbaik untuk membuktikan sesuatu," tegas beliau.

Ketiga-tiga jaringan Kelantan kelmarin disumbangkan oleh Mohd. Nor Farhan Mohamad pada minit ke-13, diikuti oleh Akmal Rizal Ahmad Rakhli minit ke-24, sebelum Mohd. Badri Radzi melengkapkan malam pesta Kelantan pada minit ke-79.

Saturday, October 16, 2010

Kelantan mara ke separuh akhir Piala Malaysia


KOTA BHARU – Naib Juara Piala Malaysia musim lalu, Kelantan berada dalam kelas tersendiri apabila mara sebagai pasukan pertama ke separuh akhir Piala Malaysia setelah menewaskan Selangor dengan agregat 3-0 pada pertemuan suku akhir kedua di Stadium Sultan Muhammed IV di sini, semalam.

Beraksi di hadapan lebih 25,000 penyokong, tuan rumah menggunakan kelebihan di gelanggang sendiri dengan mempamerkan corak permainan menyerang sebaik sahaja wisel dibunyikan.

Kelantan membuka jaringan menerusi pemain sayap lincah Mohd. Nor Farhan Mohamad yang bijak menyudahkan hantaran rakan sepasukan untuk meletakkan tuan rumah mendahului 1-0.

Kelantan mengukuhkan kedudukan dengan menyumbat gol kedua pada minit ke-24 menerusi Akmal Rizal Ahmad Rakhli yang menanduk hantaran lintang ketua pasukan Indra Putra Mahyuddin.

Selangor yang tergamam dengan corak permainan tuan rumah cuba bangkit dengan mempamerkan rentak berbeza pada babak kedua apabila sering mengancam kubu Kelantan.

Peluang terbaik Selangor hadir pada minit ke-59 menerusi R. Surendran, namun rembatannya diselamatkan oleh Khairul Fahmi Che Mat.

Khairul Fahmi sekali lagi membuktikan kematangan apabila berjaya menyelamatkan sepakan kapten Selangor, Amri Yahyah.

Tersentak dengan asakan Selangor, Kelantan mula memperkemaskan jentera serangan.

Mohd. Badri Radzi melengkapkan malam cemerlang Kelantan apabila memperdayakan pemain pertahanan Selangor untuk memastikan Kelantan layak ke pusingan seterusnya.

Menanti Kelantan di separuh akhir ialah pemenang antara Kedah menentang Terengganu dalam satu lagi saingan suku akhir, hari ini.

Idea baru FAM

DALAM usaha untuk memastikan setiap inci tempat duduk di semua stadium dapat diisi, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) tampil dengan idea baru - menukar hari pertandingan dan membenarkan skuad tuan rumah memilih sendiri waktu paling sesuai untuk perlawanan Liga Super dan Perdana dilangsungkan.

Harinya sudah dianjak berbanding musim-musim sebelumnya dan waktu perlawanan ialah sama ada petang atau malam - itulah keputusan yang diambil FAM menerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT) yang bermesyuarat lebih tiga jam di ibu pejabat badan induk kebangsaan itu semalam.

Skuad Liga Super akan beraksi pada hari Isnin dan Jumaat manakala Liga Perdana pula Rabu dan Ahad. Kalau di sebelah petang, waktunya ialah 4.15 (Sabah dan Sarawak) dan 5 petang (Semenanjung) dan jika tuan rumah memilih sebelah malam, waktunya ialah 8 malam (Sabah dan Sarawak) serta 8.45 malam (Semenanjung).


Keputusan itu dibuat selepas JKPT sedar kemampuan beberapa persatuan bola sepak (FA) negeri begitu terhad dan penggunaan lampu limpah akan menelan kos yang tinggi selain tidak lagi mahu bertembung dengan perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL).


“Kalau FA negeri merasakan bahawa mengadakan perlawanan di sebelah petang memungkinkan mereka untuk menarik lebih ramai penonton, kami akan benarkan mereka mengadakan perlawanan di sebelah petang dan begitulah sebaliknya. Tiada sebarang unsur paksaan. Mereka berhak memilih sendiri waktu masing-masing.


“Bagaimanapun, semua pasukan Liga Super dan Perdana perlu memaklumkan kepada kami waktu yang menjadi pilihan mereka. Selepas membuat pilihan, waktu itu tidak lagi boleh ditukar,” kata Pengerusi JKPT, Datuk Hamidin Mohd Amin.


Beliau yang juga salah seorang Naib Presiden FAM itu berharap eksperimen terbaru yang diilhamkan ketika sesi percambahan minda baru-baru ini mampu mengubah senario bola sepak negara.


Bagi memastikan Liga-M musim depan dapat berjalan dengan lancar, Hamidin turut mengumumkan penubuhan Jawatankuasa Pemantau yang akan menjalankan pemeriksaan secara menyeluruh terhadap semua venue pertandingan.


Beliau berkata, jawatankuasa berkenaan diketuai Timbalannya, Datuk Affendi Hamzah dan sesi pemeriksaan itu akan mula dilakukan mulai bulan depan.

Selangor rebah


GERGASI Merah rebah di kaki Kijang. Itu yang berlaku pada saingan suku akhir kedua Piala Malaysia antara Selangor dengan Kelantan di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu malam tadi.

Pada perlawanan tersebut, Selangor ditunjuk jalan keluar oleh Kelantan yang menang bergaya 3-0.

Pada perlawanan yang disaksikan lebih 25,000 penyokong The Red Warriors itu, Selangor dilihat bermula garang dengan menguji penjaga gol Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat menerusi Amri Yahyah yang berjaya meloloskan diri ke dalam kotak penalti, namun sepakannya tidak cukup kencang untuk menggegar jaring lawan.

Seminit kemudian, giliran penyerang Kelantan, Akmal Rizal Rakhli melakukan rembatan ke gawang Selangor tetapi sepakannya sedikit tersasar.

Kelantan terus menggandakan asakan untuk mendapat gol awal dan ia terhasil pada minit ke-13 menerusi Norfarhan Mohamad yang mudah menyempurnakan lorongan daripada Akmal Rizal.

Kelantan yang mempamerkan aksi meyakinkan sepanjang perlawanan itu terus ghairah memburu gol dan Selangor pula dilihat hilang punca dengan pemainnya sering melakukan kesilapan mudah.

Pada minit ke-24, Kelantan selesa mendahului 2-0 menerusi jaringan Akmal Rizal.

Gol tersebut terus mematikan rentak Selangor yang semakin hilang arah sambil Kelantan gagah menguasai bahagian tengah yang diterajui Badri Radzi dan Shakir Shaari.

Pada babak kedua, Kelantan memperlahankan rentak permainan, namun Selangor tetap gagal untuk meloloskan diri.

Malam bergaya Kelantan itu disudahkan dengan jaringan ketiga Badri Radzi pada minit ke-79 yang bijak menyambar hantaran Akmal Rizal sebelum merembat kencang ke gawang lawan.

Kemenangan itu menyaksikan Kelantan pasukan pertama layak

ke pusingan separuh akhir dengan agregat 3-0.

Pada aksi pertama di Shah Alam Selasa lalu, kedua-dua pasukan terikat seri tanpa jaringan.

Musnah Ego Selangor- "Tumbangnya Raksasa Merah"


Hebat-hebat dan berpuashati itu sahaja yang dapat diluahkan oleh para penyokong Kelantan yang ditemui disekitar stadium tadi. Dari raut wajah jelas kelihatan kegembiraan mereka meraikan kemenangan yang sungguh bermakna sejak 50 tahun Kelantan menyertai piala Malaysia. Pasukan The Red Warriors sering mengimpikan kemenangan di perlawanan akhir bertemu Selangor pada tahun ini telah boleh melupakan impian mereka bertemu Selangor di perlawanan akhir kerana berkat kesungguhan para pemain, pasukan The Red Warriors telah berjaya menewaskan Selangor di suku akhir lagi.

Kini The Red Warriors sudah boleh bersedia menanti salah satu pasukan yang akan bertarung esok iaitu samada Terengganu atau Kedah di separuh akhir pertama selasa nanti. Rata-rata penyokong Kelantan masih berbelah bahagi memilih pasukan pilihan mereka kerana kedua-dua pasukan ini dilihat pasukan yang gah dan memiliki pemain-pemain terbaik. Dengan ini peluang rehat lebih sehari daripada pasukan negeri lain yang mula bersaing esok ini tidak harus disia-siakan barisan tempur The Red Warriors dalam mengasah senjata mereka untuk ke medan tempur yang seterusnya.

Gandingan pasukan The Red Warriors yang ada kini telah diletakkan barisan pemain kelas A Kelantan. Malah peminat juga turut berpeluang kembali menyaksikan kehebatan Norshahrul Idlan Talaha dalam pertempuran separuh akhir pertama nanti. Terima kasih B. Sathianathan yang sememang diakui kesungguhan beliau menaikkan imej bolasepak Kelantan walaupun sering dijadikan bahan cemuhan, namun ketahanan mental beliau dengan tekanan penyokong berjaya membawa Kelantan melangkah ke satu lagi anak tangga menuju pentas akhir. Dalam akhbar semalam beliau dengan yakin mengakui, Kelantan tetap bangkit walaupun ketiadan penyerang utama Norshahrul, bagi beliau Kelantan memiliki ramai pemain yang boleh menggantikan Norshahrul sungguhpun tidak sehebat Norshahrul. Ternyata apa yang dikatakan oleh B. Sathianathan semalam dibuktikannya malam tadi apabila menurunkan barisan pemain terbaik menggempur Selangor.

Tahniah Seluruh Penyokong The Red Warriors kesedihan dan kekecewaan anda selasa lalu sudah dibalas oleh para pemain. Anggaplah ini sebagai hadiah kepada 2 arwah penyokong tegar Kelantan yang terkorban iaitu Che Karma (Meninggal akibat lelah di Shah Alam) dan Mat Sarkawi (Meninggal akibat kemalangan jalanraya semasa Kelantan menentang KL Plus). Sama-sama sekali lagi kita sedekahkan Al Fatihah pada bekas penyokong tegar ini.

Kemenangan ini amat bermakna kepada kita tetapi ianya tidak bermakna kita sudah boleh riak dan takbur dengan kejayaan ini sehingga berani mengutuk dan menghina pasukan lain. Fahamilah hati dan perasaan mereka sepertimana perasaan kita sekiranya ditakdirkan tewas seperti pasukan mereka. Masih terlalu awal untuk mengesahkan piala Malaysia milik kita tetapi keyakinan dan semangat ini harus dikekalkan. Ayuh semua penyokong kita berdiri dibelakang para pemain memberi sokonganpadu untuk perlawanan seterusnya selasa depan.

Pertempuran kita belum selesai..............Selangkah lagi ke final....Sama-sama doakan kejayaan ke final...Amin