Monday, November 23, 2009

Presiden FAM tegas (BetuL keR ???)

“KALAUPUN negeri saya sendiri - Pahang - gagal memenuhi syarat pendaftaran seperti ditetapkan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), biarlah mereka tidak beraksi di dalam Liga-M, musim depan.”

Itulah ketegasan ditonjolkan Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah selepas enam pasukan gagal memenuhi syarat pendaftaran menyertai Liga-M musim depan dan perkara itu menjadi isu utama mesyuarat majlis badan induk kebangsaan itu semalam.

“Saya adalah Presiden FAM. Saya perlu tegas dalam keputusan ini kerana ia adalah peraturan,” kata Sultan Ahmad Shah.

Mesyuarat majlis FAM semalam memutuskan Kelantan, Perak, Pulau Pinang, Pahang, Melaka dan Shahzan Muda diberi tempoh hingga 30 November ini untuk menyelesaikan masalah masing-masing.

Itu bermakna, dalam tempoh seminggu ini, setiap pasukan terbabit perlu menyelesaikan perkara berikut - gaji tertunggak kepada pemain dan pegawai; caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP); surat jaminan daripada penaja atau badan korporat; cukai pendapatan pemain dan pegawai serta caruman Perkeso.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad berkata, mesyuarat semalam memutuskan badan induk kebangsaan itu tidak n memberi tempoh lebih panjang kepada keenam-enam pasukan terbabit menyelesaikan masalah masing-masing.

“Tuanku Sultan bertitah bahawa semua syarat ditetapkan itu perlu dipatuhi selewat-lewatnya 30 November ini. Beliau juga berkata, jika Pahang yang menjadi negeri kelahirannya, gagal menyelesaikan semua masalah itu, biarlah negeri itu tidak beraksi musim depan.

“Bagi gaji, mereka perlu menyelesaikan semua yang tertunggak manakala untuk caruman KWSP, mereka tidak dikehendaki menjelaskan semua sekali, sebaliknya boleh mengemukakan surat mengenai kaedah penyelesaian dipersetujui kedua-dua pihak.

“Mereka juga perlu menyerahkan kepada FAM surat jaminan penaja sebagai bukti mempunyai kedudukan kewangan mencukupi untuk mengharungi Liga-M musim depan,” katanya.

Sementara itu, tiga pasukan bertaraf kelab yang sebelum ini dikatakan mahu menarik diri, sah menarik diri dan mesyuarat yang sama meluluskan penarikan diri KM Naza FC, UPB/MyTeam FC dan Proton FC.

No comments:

Post a Comment