Thursday, November 26, 2009

Mengapa FAM mengamalkan "Double Standard"

Petaling Jaya: Juara Piala malaysia Negri Sembilan belum menentukan Gaji yang berjumlah lebih daripada RM200, 000 untuk Slovakia Marian Juhas sementara Johor baru dilantik tidak membayar gaji Pemain mereka tiga bulan gaji termasuk bonus.

Tapi FA Malaysia (FAM) pada jawatankuasa eksekutif mereka (Exco) mesyuarat pada hari Minggu lepas, yang mengejutkan, yang dikenakan atau disabitkan hanya enam pasukan dengan hutang pada akhir bulan ini atau menghadapi pengusiran musim depan.

Keenam adalah Kelantan, Perak, Pulau Pinang (Liga Super); Melaka, Shahzan Muda dan Pahang (Premier League).

The Players Status Committee (PSC) pada 23 Julai tahun ini memerintahkan FA Negri Sembilan (NSFA) untuk membayar 11 bulan gaji untuk Juhas oleh Ogos 22 tapi hanya jatuh di telinga pekak dan Slovakia membawa kes tersebut kepada FIFA.

Juhas menandatangani kontrak dua tahun dengan Negri daripada 1 Oktober 2007 untuk 30 Oktober 2009. Namun, kontrak tidak dapat dipenuhi kerana FAM memutuskan untuk mengecualikan Pemain asing musim ini. Upaya untuk datang ke suatu solusi damai gagal meninggalkan PSC untuk memerintahkan membayar NSFA .

Sementara itu, Mohd Hardy Ahmad mengatakan bahawa majoriti Pemain Johor telah meninggalkan pasukan selepas tidak menerima gaji mereka sejak September.

"Saya akan meninggalkan pasukan selepas membantu pasukan untuk kembali ke atas penerbangan setelah selang 10 tahun," kata Hardy, yang telah menyertai dengan Liga Perdana Felda United.

Pemain lain yang telah meninggalkan pasukan Johor Saroji Daud ( PKNS), Ezrain Affendi (Selangor) dan Khairul Izuan ( Johor FC).

Hardy menambah bahawa beliau juga muak dengan majikan dahulu, termasuk Melaka FA (Mafa), yang masih berhutang dua bulan gaji pada tahun 2006.

Para Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah, yang mengetuai mesyuarat Exco pada hari Rabu, mengatakan bahawa mereka akan bersikap tegas dengan keputusan mereka untuk pasukan yang gagal memenuhi syarat pada Dec 30.

Barangkali, FAM dan Exco juga harus melihat keadaan pasukan lain.

Perlis juga belum menyelesaikan gaji pemain antara dua dan tiga bulan dan jurulatih mereka, Irfan Bakti, telah berangkat ke Terengganu sementara pemenang Anugerah Golden Boot Nizaruddin Mohd Yusop telah pindah ke KL Plus.

FA Kelantan (Kafa) masih berhutang sekitar RM800, 000 kepada Employees provident Fund (EPF). Mereka adalah hutang yang ditinggalkan pengurusan dahulu di 90s.

Mereka pengerusi jawatankuasa pengurusan, Azman Ibrahim, berkata bahawa mereka telah melunasi seluruh bayaran sejak tahun 2005.

"Kami sedang dihukum atas hutang yang ditinggalkan pengurusan dahulu. Kami sedang dalam proses perundingan dengan memilah EPF , "kata Azman dari Baru kemarin.

Pahang telah mendakwa telah melunasi hutang. Dollah Salleh pelatih mengatakan bahawa beliau telah menerima lampu hijau dari presiden FA Pahang, Tengku Muda Tengku Abdul Rahman Sultan Ahmad Shah, untuk merekrut pemain untuk musim baru.

No comments:

Post a Comment