Friday, January 1, 2010

Siapa lebih hebat?


BAIK Negeri Sembilan mahupun Selangor, kedua-dua pasukan itu telah membuktikan kehebatan mereka pada saingan Liga Malaysia (Liga M) 2009.

Tatkala Negeri Sembilan melakar sejarah tersendiri dengan muncul juara Piala Malaysia, Selangor pula meraih tiga gelaran, Liga Super, Piala FA dan Piala Sumbangsih.

Kini, kedua-dua pasukan itu berpeluang membuktikan kehebatan mereka sekali lagi apabila bakal berentap pada perlawanan Sumbangsih bagi merebut Piala Sultan Ahmad Shah 2010.

Pengerusi Jawatankuasa Pertandi- ngan Tempatan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Che Mat Jusoh berkata, aksi pembuka tirai Liga Super 2010 itu akan berlangsung di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi pada pukul 8.45 malam 9 Januari ini.

"Harga tiket perlawanan ditetapkan untuk dewasa RM15 bagi tempat berbumbung dan RM8 tempat terbuka manakala kanak-kanak RM8 untuk tempat berbumbung dan RM4 tempat terbuka.

"Tiket-tiket akan mula dijual di Wisma Persatuan Bola Sepak Negeri Sembilan (PBNS) dan stadium pada 8 Januari," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa pengelola perlawanan Piala Sumbangsih 2010 di Kelana Jaya semalam.

Turut hadir ialah Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad; Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS), Datuk Hamidin Mohd. Amin dan Setiausaha Eksekutif PBNS, Datuk Ibrahim Shamsudin.

Beliau berkata, pintu stadium akan mula dibuka pada pukul 5 petang pada hari perlawanan bagi membolehkan pihak polis dan keselamatan stadium membuat pemeriksaan bagi mengelak para penonton dari- pada membawa masuk barang lara- ngan ke dalam stadium.

Che Mat berkata, penyokong tuan rumah dan Selangor akan diasingkan. Pengasingan penyokong kedua- dua pasukan itu adalah mengikut pe- raturan pertandingan yang telah diputuskan oleh FAM bermula tahun ini.

Katanya, langkah itu diambil bagi memudahkan Lembaga Disiplin FAM untuk mengambil tindakan terhadap mana-mana penyokong pasukan yang dikenal pasti sekiranya berlaku kekecohan.

"Maknanya tidaklah semata-mata tanggungjawab ini terletak di tangan tuan rumah sahaja. Ini adalah untuk kebaikan bersama supaya perlawanan berjalan lancar.

"Harapan kami agar kekecohan di stadium yang berlaku sebelum ini tidak akan berulang lagi," katanya.

Beliau turut berharap agar pihak keselamatan terutama pihak polis dapat memperketatkan kawalan dengan menempatkan anggota yang mencukupi pada malam itu nanti.

"Saya juga memohon kepada peminat bola sepak yang datang ke stadium supaya mematuhi peraturan yang ditetapkan nanti dan mengikut arahan keselamatan pihak polis supaya tidak berlaku kekecohan dan se- bagainya," katanya.

No comments:

Post a Comment