Sunday, December 27, 2009

Seri Diikat Narathiwat - Angkara Penyudah Tumpul


Jentera serangan Kelantan dilihat tumpul apabila gagal menjaringkan sebarang gol ketika diikat 0-0 Narathiwat Fc dalam siri perlawanan persahabatan di Stadium Sultan Muhamad ke-IV, malam tadi.

Walaupun menurunkan barisan terbaik di bahagian serangan, Kelantan bagaikan terkedu untuk menyudahkan sebarang peluang yang terhidang menyebabkan hampir 12 000 penyokong pulang kehampaan.

Mempertaruhkan S. Chanturu, Hairudin Omar dan Norfarhan Mohamed, Kelantan mengatur gerak pertama mengancam kubu Narathiwat yang dikawal Issama-e Yusoh tetapi tandukan Hairudin gagal menerjah jaring.

Tidak lama kemudian, hasil satu sepakan lambung Badri Radzi, Chanturu yang tidak dikawal seakan-akan mampu memberikan gol pertama tetapi dia gagal melepaskan sepakan akibat pintasan dari pertahanan Mahamasabri Awae Buasa.

Minit ke-17, Hairudin sekali lagi mengancam dengan melepaskan satu sepakan kencang tetapi sedikit melambung diatas palang gol melegakan pemain pertahanan Narathiwat.

Tidak memberi laluan mudah, Narathiwat juga mengatur beberapa serangan berbahaya melalui gandingan kapten pasukan, Assari Guno dan Wiroj Senbat menyebabkan Rizal Fahmi serta Azizi Mat Rose tertekan menahan asakan.

Pertengahan babak pertama, hasil satu serangan balas, Assari Guno melakukan satu hantaran rendah kepada Ware-de Sakor tetapi gerakan pemain ini disekat Azizi Mat Rose yang melakukan satu terjahan menolak bola keluar ketika Ware berkedudukan baik menolak bola kedalam gawang.

Terkejut dengan serangan Narathiwat, Kelantan melakukan perubahan taktikal dengan Chanturu bermain di posisi sayap kiri dan Farhan naik keatas mengatur serangan bersama Hairudin tetapi percaturan ini masih gagal membuahkan hasil sehingga wisel penamat dibunyikan.

Memasuki babak kedua, Sathianathan melakukan dua pertukaran mengeluarkan Farhan dan Khairan Eroza mengantikan mereka dengan Akmal Rizal dan Wan Zaman.

Kemasukan dua pemain ini merubah sedikit tempo permainan dengan Kelantan melakukan serangan berbahaya. Hasil satu percubaan Indra Putra minit ke-51, Akmal Rizal nyaris menjaringkan gol tetapi sepakan derasnya tinggi melepasi palang walaupun ketika itu hanya berhadapan satu sama satu dengan Fae-Sun Ya.

Akmal sekali lagi mengancam gawang Narathiwat apabila bola sambungannya hasil hantaran Chanturu menewaskan penjaga gol lawan tetapi bola tersebut diselamatkan diatas garisan gol oleh pemain pertahanan pada minit ke-56.

Kelantan yang terdesak mencari gol mengeluarkan Hairudin mengantikan dengan Che Hishamudin dan kemasukan pemain licik ini juga gagal menyuntik sebarang peluang untuk Kelantan mencari gol pertama.

Minit ke-74, Kelantan membuat beberapa pertukaran untuk memperkukuhkan barisan pertahanan dan Subraniam membuat penampilan pertama di Kota Bharu apabila masuk mengantikan Rizal Fahmi manakala Zamri dikeluarkan digantikan dengan Farisham Ismail.

Walaupun beberapa serangan bahaya diatur sang Kijang, Narathiwat Fc tetap ampuh menahan kubu mereka dari dibolosi dan setelah tambahan masa dua minit oleh pengadil, perlawanan ditamatkan dengan Kelantan diikat seri 0-0 juara divisyen dua liga selatan Thailand tersebut.

No comments:

Post a Comment