Wednesday, December 30, 2009

Chelsea tetap garang tanpa Drogba - Ancelotti


Pengurus Chelsea, Carlo Ancelotti menegaskan, pasukannya mampu bersaing tanpa Didier Drogba yang pulang mewakili negaranya bagi saingan Piala Negara-Negara Afrika.

Pemain antarabangsa Ivory Coast itu diberi pelepasan menangguhkan penerbangannya ke Angola bersama rakan sepasukan, Salomon Kalou dan keputusan itu ternyata memberi kesan apabila pasukannya mencatat kemenangan 2-1 ke atas Fulham.

Pada perlawanan di Stamford Bridge itu, Drogba mendapat peluang daripada hantaran silang Branislav Ivanovic pada separuh masa kedua sekali gus menenggelamkan jaringan pembukaan Zoltan Gera untuk Fulham.

Jaringan itu menambah catatan berharga 19 gol buat Drogba dalam kesemua perlawanan musim ini, menjadikan dia begitu penting kepada pasukan pendahulu Liga Perdana England itu sepanjang Januari ini, jika dia terpaksa berkhidmat di Angola.

Bagaimanapun, Ancelotti tetap bertahan bahawa dia akan melakukannya (juara) meskipun tanpa Drogba.

Chelsea juga semakin selesa dengan lima mata berkelebihan daripada Manchester United dan dilihat mampu bertahan di tangga teratas.

"Didier telah menjaringkan 19 gol tetapi tanpa dia, tahun ini, kita akan melakukan yang terbaik..

"Kami menang tiga perlawanan dalam Liga Juara-Juara tanpanya. Kita akan melakukan perkata sama dalam Liga Perdana England nanti.

"Florent Malouda atau Daniel Sturridge boleh bermain. Ia bergantung kepada perlawanan," kata Ancelotti.

Sementara itu, pemain pertahanan Fulham, Chris Smalling menyumbat gol ke gawang sendiri, 15 minit selepas Chelsea mengikat permainan 1-1.

Kemenangan itu mengakhiri bulan yang penuh kepayahan buat Ancelotti yang kalah kepada Manchester City, seri dengan West Ham, Everton dan Birmingham.

Bagaimanapun, Ancelotti berkata, permainan terakhir Chelsea pada 2009 bermakna bermulanya kemaraan buat Blues.

"Ia bukanlah bulan (Disember) yang baik buat kami tetapi ia telah berakhir. Kami akan melakukannya dengan baik pada Januari.

"Kami akan bukan yang terbaik tetapi akan kekalkan posisi teratas. Bukan perkara mudah untuk mengubah permainan ini, tetapi terdapat azam dan kemahuan yang hebat daripada pasukan dan saya berasa sungguh gembira.

"Kami bermain bersama dan Fulham bukan pasukan mudah untuk ditentangi. Mereka amat tersusun dari segi pertahanan dan mendapat dua gol menentang mereka adalah sangat baik bagi kami," kata bekas ketua AC Milan itu.

Sementara itu, pengurus Fulham, Roy Hodgson pula merasakan pertembungan itu, sukar di pihaknya kerana terpaksa bertahan dalam tempoh yang agak lama dalam perlawanan.

Namun, kehilangan pemain pertahanan Ghana, John Pantsil yang cedera lutut pada separuh masa kedua membuktikan ia memberi begitu banyak beban pada Fulham.

Kecederaan itu tidak hanya meruntuhkan Fulham tetapi kepada Ghana yang juga mengharapkan pemain itu berada dalam kempen Piala Negara-Negara Afrika nanti.

"Dia (Pantsil) cedera, terseliuh lutut. Sama ada dia ke (Piala Negara-Negara Afrika) akan bergantung kepada ujian imbasan nanti.

"Jika kecederaannya memakan masa sebulan untuk sembuh, dia tidak akan ke sana. Buat masa ini, lututnya teruk dan kami tidak akan hantarnya balik.

"Saya lebih bimbangkan dia akan tertinggal sepanjang musim, ekoran bahaya akibat terseliuh lutut," tegas Hodgson

No comments:

Post a Comment