Tuesday, December 8, 2009

Kerajaan negeri kaji semula tahap keselamatan di setiap pasar raya

Kerajaan Kelantan akan mengkaji semula tahap keselamatan bangunan di setiap pasar raya di negeri itu susulan kejadian di pasaraya KB Mall petang semalam apabila dua mangsa terkorban dihempap sebuah kereta yang terjatuh daripada parkir di tingkat tiga pasaraya tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Takiyuddin Hassan berkata pihaknya akan mengadakan satu mesyuarat khas bagi memperhalusi dan membincangkan mengenai aspek keselamatan di setiap pasaraya.

"Pagi ini Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah melawat ke tempat kejadian dan hasil daripada itu beliau telah mengarahkan pihak Majlis Perbandaran Kota Baharu-Bandaraya Islam (MPKB-BRI) supaya mengadakan mesyuarat segera hari ini.

"Kita akan panggil jabatan berkaitan seperti polis, bomba, Jabatan Kerja Raya (JKR) dan pihak pengurusan pasaraya KB Mall pada mesyuarat itu bagi membincangkan langkah seterusnya selain akan mengkaji semula tahap keselamatan bangunan pasaraya di negeri ini,” katanya kepada pemberita selepas melawat tempat kejadian di sini hari ini.

Mangsa yang maut adalah Siti Nor Amira Samsuddin, 19, dan Siti Nor Diana Azman, 18, kedua-duanya dari Kolej Kejururawatan Masterskill Cawangan Kota Baharu manakala dua lagi yang parah iaitu rakan mereka Rashidah Ahmad Lutfi, 24, dan pemandu kereta jenis Ford Laser TX3, Nor Ain Said, 19.

No comments:

Post a Comment