Tuesday, July 19, 2011

Paraguay kejutkan juara bertahan


Selepas kegagalan Argentina, Brazil menjadi pasukan pilihan yang kedua tersingkir daripada kempen Copa America tahun ini.

Juara bertahan, Brazil dikejutkan dengan kekalahan 0-2 kepada Paraguay pada aksi suku akhir di Stadium Ciudad de La Plata awal pagi semalam.

Kejayaan Paraguay ke atas Brazil itu hadir menerusi penentuan sepakan penalti setelah kedua-dua pasukan terikat tanpa jaringan sehingga tamat masa tambahan.

Ia merupakan kejayaan pertama Paraguay mara ke peringkat separuh akhir sejak kali terakhir melakukannya pada 1989 yang mana mereka turut layak ke pentas final.

Pada aksi itu, penjaga gol Paraguay, Justo Villar dijulang sebagai wira apabila berjaya menyelamatkan dua sepakan pemain Brazil, Thiago Silva dan Elano.

Dua lagi sepakan Brazil yang diambil oleh Andre Santos dan Fred gagal disem- purnakan.

Jurulatih Paraguay, Gerardo Martino berkata, Brazil sepatutnya memenangi perlawanan itu dalam tempoh 90 minit permainan sebenar.

"Brazil sepatutnya tidak berdepan kesu- karan untuk memenangi perlawanan pada masa sebenar kerana mereka dilihat lebih banyak menguasai perlawanan.

"Namun inilah bola sepak. Kadang-kadang keputusan beginilah yang kita akan terima.

"Kami (Paraguay) tidak beraksi seperti mana yang kami kehendaki tetapi nasib masih memihak kepada kami," kata Martino.

Sementara itu, harapan Brazil untuk me- raih kejuaraan ketiga berturut-turut pada kempen Copa America kini sudah berkubur dengan kekalahan di tangan Para- guay itu.

Sebagai rekod, Brazil telah lapan kali me- menangi kempen Copa America sebelum ini iaitu pada tahun 1919, 1922, 1949, 1989, 1997, 1999, 2004 dan 2007.

"Ia pasti akan mengecewakan apabila kamu tidak mencapai seperti mana yang telah dirancang.

"Kami (Brazil) tewas di tangan pasukan yang masih belum memenangi kempen Copa America (Paraguay), namun kini mereka telah layak ke peringkat separuh akhir.

"Inilah bola sepak dan kami perlu belajar bagaimana caranya untuk mengelakkan perkara-perkara seperti ini berlaku," kata jurulatih Brazil, Mano Menezes

No comments:

Post a Comment