Sunday, July 4, 2010

Maradona malu besar


CAPE TOWN – Barisan pemain muda Jerman memadam ego Diego Maradona di Stadium Green Point semalam selepas membelasah Argentina 4-0 untuk melangkah ke separuh akhir Piala Dunia.

Dua jaringan Miroslav Klose pada minit ke-68 dan 89 serta gol sumbangan Thomas Muller dan Arne Friedrich pada babak pertama perlawanan melengkapkan malam gemilang Jerman ke atas pasukan bimbingan legenda bola sepak dunia itu.

Muller ketika ditemui wartawan selepas perlawanan nyata kelu untuk berkata-kata setelah pasukannya menang selesa ke atas lawan yang pada awalnya dianggap sebagai amat gagah.

“Adalah sesuatu yang gila jika dapat menewaskan Argentina dengan keputusan 4-0. Sukar mencari perkataan paling tepat untuk menggambarkannya,” katanya.

Jerman mula mendahului seawal minit ketiga apabila sepakan percuma Bastian Schweinsteiger dapat disambar Muller yang menanduk kencang ke gawang lawan. Bola yang terkena kaki penjaga gol Argentina, Sergio Romero kemudiannya meleret ke dalam gol tanpa dapat diselamatkan.

Kerancakan permainan selepas itu berterusan dengan kedua-dua pasukan saling mengasak di antara satu sama lain.

Minit ke-23, Jerman memperolehi peluang terbaik menggandakan jaringan setelah Muller berjaya melarikan bola ke dalam kotak penalti lawan.

Dia yang berpeluang melakukan rembatan memilih untuk menghantar bola kepada Klose, namun hantarannya sia-sia setelah sepakan penyerang berpengalaman itu tinggi melepasi palang.

Kerancakan permainan bersambung selepas rehat bermula dengan sepakan lencong Angel De Maria yang sedikit tersasar di sebelah kanan gol lawan pada minit ke 47.

Dalam keghairahan barisan serangan Argentina mencari gol penyamaan, kelekaan pertahanannya membolehkan Lukas Podolski meloloskan diri tanpa dikawal di sebelah kanan kotak penalti lawan. Dia kemudiannya membuat lorongan tepat kepada Klose yang tenang menolak bola ke gawang pada minit ke-67 untuk gol kedua Jerman.

Cuma enam minit selepas itu, kerapuhan benteng Argentina terus dihukum Jerman. Kali ini segalanya bermula menerusi gerakan Schweinsteiger yang menggelecek beberapa pertahanan Argentina sebelum mengelirukan Romero dengan mengembalikan bola ke belakang untuk Friedrich menjulurkan kakinya bagi menolak bola ke gawang yang tidak dikawal.

Gol keempat Jerman hadir seminit sebelum perlawanan tamat melalui serangan balas pantas yang diatur gandingan Mesut Ozil dan Klose. Ozil yang melarikan bola ke kanan benteng lawan, bijak melakukan hantaran lintang kepada Klose yang mudah menewaskan Romero menerusi tolakan ke kanan penjaga gol itu.

No comments:

Post a Comment