Sunday, January 10, 2010

Gambar Kelate vs Tganu







Pertemuan dua musuh tradisi Kelantan dan Terengganu berakhir dengan seri tanpa jaringan dalam perlawanan pembukaan TM Liga Super 2010 di Stadium Sultan Ismail Nasarudin Syah malam tadi.

Beraksi di arena lawan bukanlah halangan buat Kelantan apabila bermain secara menyerang dan mengusai hampir keseluruhan perlawanan semalam. Sebaliknya Terengganu yang beraksi di laman sendiri gagal menggunakan kelebihan tersebut.

Memburu tiga mata penting, Kelantan mempertaruhkan kesebelasan terbaik mereka, apabila memberikan persembahan bertenaga dengan melancarkan serangan bertali arus ke kubu lawan.

Kelantan berpeluang memecahkan kebuntuan jaringan pada minit ke- 11 menerusi kapten pasukan Indra Putra Mahyudin namun gagal membuahkan hasil. Serangan bertali arus memaksa pemain Terengganu berkampung di laman sendiri.

Tersentak dengan serangan berlati arus pasukan pelawat, tuan murah mula memperkemaskan jentera serangan. Mereka hampir berjaya memecahkan kebuntuan pada minit ke 17, namun sepak percuma Zairol berjaya di selamatkan oleh pertahanan Kelantan.

Kelantan sekali lagi berpeluang berada dihadapan namun hantaran Akmal Rizal di minit ke 21 gagal di sambut oleh rakan sepasukan, walaupun pintu gol sudah pun terbuka luas. Separuh masa pertama menyaksikan Kelantan mengusai hampir keseluruhan permainan, namun di gagalkan oleh penyudahan yang tumpul.

Separuh masa kedua menyaksikan Kelantan tampil lebih bernafsu apabila melancarkan serangan berlati arus memburu gol pembukaan. Hasilnya diminit ke 46 kelantan hampir- hampir berjaya memecahkan kebuntuan namun sepakan menerusi percuma dari Kapten Pasukan indra terus kedakapan pengaja gol Terengganu Mohd Sarbinee Alawi. Selang seminit kemudian pasukan tuan rumah pula mengamcam kubu Kelantan menerusi sepakan kencang dari Zairol namun berjaya diselamatkan oleh Syed Adney.

Menyedari ketumpulan jentera penyudah, Ketua Jurulatih Kelantan B. Sathianathan membuat pertaruhan apabila membawa masuk tonggak utama kebangsaan Nor Sharul Idlan untuk menambah sengat dibahagian depan. Kemasukan Shahrul ternyata memberikan nafsu lebih besar kepada Kelantan untuk memburu gol. Serangan bertali arus Kelantan hampir membuahkan hasil diminit -minit akhir perlawanan, namun kekebalan Mohd Sarbinee Alawi di pintu gol Terengganu menyaksikan Kelantan membawa pulang 1 mata dari Kuala Terengganu.

No comments:

Post a Comment