Wednesday, December 16, 2009

Liga M 2010: Peraturan lebih ketat

Dua pasukan yang kalah separuh akhir musim lalu, Negeri Sembilan dan Perlis berdepan laluan getir seawal pusingan pertama persaingan bola sepak kalah mati kebangsaan, Piala FA 2010.

Sebaik sahaja tirai aksi disingkap 2 Februari depan, lawan setaraf mereka dalam Liga Super - Johor FC bakal menanti kunjungan juara Piala Malaysia 2009 itu dan Singa Utara bimbingan Nidzam Adzha Yusof akan melayani Perak.

Juara bertahan, Selangor dan naib juara, Kelantan pula dipisahkan lebih awal dalam majlis undian di Wisma FAM, Kelana Jaya, semalam dan mereka mungkin cuma mampu bertembung pada perlawanan akhir, 10 April.

Gergasi Merah dan Wira Merah turut hanya akan beraksi dalam pusingan kedua, 10 April depan setelah mendapat laluan percuma daripada pusingan pertama yang berlangsung secara timbal balik.

Anak buah K. Devan menanti pemenang perlawanan pusingan pertama antara Sinar Dimaja Mai Sarah dengan PKNS sementara Kelantan bakal berentap dengan pemenang antara Sabah dengan Kedah dalam pusingan kedua.

Tiga puluh pasukan beraksi dalam Piala FA musim depan termasuk beberapa muka baru daripada Liga FAM seperti Pos Malaysia, Melodi Jaya, Staf USM, UiTM Pahang dan Ban Hoe Leong serta Majlis Perbandaran Muar yang dinaikkan ke Liga Perdana, menggantikan Tambun Tulang.

Sementara itu, Penolong Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Ahmad Fuad Daud berkata, skuad bawah 21 negara, Harimau Muda A yang dikeluarkan daripada Liga Super, mungkin menyertai Liga Slovakia tahun depan.

"Mereka (dibimbing Azraai Khor Abdullah) juga masih mempunyai program sepanjang tahun yang menyeluruh bermula dengan kunjungan ke Turki selama 14 hari dan satu kejohanan antarabangsa lain," katanya.

Mengenai pendaftaran pemain Liga M, ia masih tidak dipinda dari 9 Disember lalu manakala jadual pendaftaran kedua, 5 Mei dengan setiap pasukan yang memiliki sekurang-kurangnya 18 pemain sudah memadai untuk beraksi walaupun kuotanya boleh mencapai sehingga 25 orang.

Kata Ahmad Fuad: "Musim 2010 juga akan memperkenalkan satu pendaftaran baru khas pemain yang akan dikuatkuasakan sekiranya sesebuah pasukan diadu pemain atau terlewat membayar gaji mereka walaupun hanya sebulan.

"Jiak terjadi, pasukan berkenaan boleh digantung selama tiga musim, dilucutkan wang pendahuluan, dilarang bermain dalam liga lagi dan diarah membayar kos perlawanan atau memulangkan keuntungan kutipan tiket," katanya.

Menurutnya, pemain pinjaman daripada sesebuah pasukan yang tidak layak bermain di Piala Malaysia juga tidak boleh dikenakan sebarang bayaran tambahan sama ada berbentuk sagu hati atau pampasan oleh pasukan asalnya terhadap pasukan baru.

"Apa yang diterima pemain itu dalam pasukan baru, hendaklah setimpal di pasukan yang meminjamnya kerana FAM akan cuba membantu mengurangkan beban membayar gaji oleh pasukan asal yang tidak dapat bermain di Piala Malaysia," katanya.

Status skuad bawah 19 negara, Harimau Muda (asalnya B) bimbingan Ong Kim Swee pula akan kekal sebagai pasukan jemputan dan tidak berhak mengaut sebarang ganjaran wang tunai jika bergelar juara tetapi pencapaian itu akan kekal malah tidak akan diturunkan atau dinaikkan ke mana-mana divisyen.

Mengenai kelakuan penyokong di stadium, katanya, sebarang kejadian tidak diingini dicetuskan mereka hingga mendapat liputan meluas media mampu mengheret pihak yang terlibat sama ada persatuan negeri, kelab, pegawai dan pemain didenda antara RM5,000 hingga RM100,000.

No comments:

Post a Comment