Tuesday, July 12, 2011

Exco FAM jadi tumpuan

MESYUARAT Exco Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) hari ini menjadi tumpuan apabila bakal mencorakkan perjalanan Liga Malaysia 2012 dan 2013 dengan beberapa keputusan penting dinanti-nantikan semua pihak yang mempunyai kepentingan dalam arena bola sepak tempatan bakal diputuskan.

Antaranya adalah jumlah sebenar pasukan yang bersaing dalam Liga Super dan Perdana 2012 selepas ada laporan mengatakan berlaku perubahan terutamanya membabitkan jumlah pasukan dinaikkan ke Liga Super serta yang bakal turun beraksi di Liga Perdana.


Mengikut amalan biasa, tempat Selangor PKNS dan Sarawak yang bergelar juara dan naib juara Liga Perdana 2011 sepatutnya sudah terjamin untuk layak ke Liga Super 2012, namun hingga kini kedudukan mereka masih tidak terjamin, begitu juga dua pasukan terbawah Liga Super yang sepatutnya turun ke Liga Perdana.

Selangor PKNS dan Sarawak bagaimanapun perlu bersedia menghadapi sebarang kemungkinan sekiranya FAM memutuskan untuk mengurangkan jumlah pasukan Liga Super kerana mungkin perlawanan play-off akan menjadi penentu namun apa juga keputusan yang diambil, ia perlu dipatuhi sekiranya mahu terus bersaing dalam kancah bola sepak tempatan.


Satu lagi keputusan yang bakal mendapat perhatian adalah cadangan menggunakan semula khidmat pemain import selepas mengharamkannya bermula musim 2009.


Apapun keputusan ini pastinya sukar untuk diputuskan selepas menyaksikan perkembangan positif membabitkan pemain tempatan yang mampu bersaing di pentas antarabangsa sehingga meraih pingat emas Sukan Sea 2009 dan Piala AFF 2010 selain jumlah peminat tempatan yang meningkat di stadium memberikan sokongan.

Namun daripada satu segi pula, khidmat pemain import berkualiti diperlukan untuk menaikkan lagi mutu liga tempatan selain memastikan pasukan tempatan boleh bersaing di pentas lebih tinggi dan tidak boleh berbangga sebagai ‘jaguh kampung’ saja. Timbalan Presiden FAM, Tan Sri Annuar Musa (gambar) ketika ditanya mengenai mesyuarat exco kali ketiga itu menjelaskan banyak perkara yang bersifat dasar dan strategik perlu diputuskan untuk menjadikan liga tempatan antara yang terbaik di rantau ini.


“Saya juga berpendapat status pasukan yang dinaikkan serta diturunkan perlu dibuat awal supaya adil kepada semua pasukan bersaing. Begitu juga dengan pemain import, jika kita lambat membuat keputusan tenaga import yang kita dapat adalah dari kalangan mereka yang tidak mendapat kontrak dengan pasukan lain.

“Selain itu aspek penajaan juga perlu diambil kira kerana ia bukan membabitkan soal wang ringgit semata-mata. Mesyuarat kali ini penting kerana perkara pokok perlu diputuskan bagi mencorakkan liga musim depan dan 2013,” katanya yang juga Pengerusi Malaysian Super League.

No comments:

Post a Comment